Mercedes zet A- en B-Klasse onder stroom
Mercedes-Benz breidt de EQ-naam nu ook uit naar de A- en B-Klasse. Het Duitse merk geeft de twee kleine auto’s een hybride-aandrijflijn.
Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Tenminste, zo denken ze bij Mercedes-Benz blijkbaar. De Duisters hebben al langer grotere modellen met hybride-aandrijving in de aanbieding. Zelfs enkele AMG’s maken gebruik van elektromotoren. Maar het kleinere grut werd vakkundig vergeten. Tot nu. De autofabrikant lepelt nu ook piepkleine verbrandingsmotoren en elektromotoren in het vooronder van de A- en B-Klasse.
EQ-Power
Hoewel de auto’s mogen genieten van het EQ Power-systeem, krijgen ze dit niet in de naam verwerkt. De hybrides krijgen wel de krachtigste namen mee: A 250 e en B 250 e. Dit terwijl ze erg kleine driecilinders onder de kap hebben. Maar goed, de cijfers in de type-aanduiding staan ook niet voor de grootte van de motor. Zowel de A- en B-Klasse krijgen hetzelfde 1,3 liter driepittertje zonder startmotor mee. De functie van de startmotor wordt opgevangen door de nieuwe elektromotor. Die laatste is goed voor 75 kW (102 pk) en 300 Nm. Daar komt het vermogen van 160 pk en 250 Nm van de benzinemotor bij. Als die twee gecombineerd worden, komt het systeemvermogen uit op 218 pk en 450 Nm.
Doordat de elektromotor de benzinemotor vooral bij de lagere toerentallen ondersteunt zijn de prestaties van de aandrijflijn best leuk te noemen. De verschillende modellen trekken binnen 6,6 en de 6,8 seconden naar de 100 km/h en hebben een topsnelheid van 235 km/h (de A 250 e Sedan mag 240 km/h aantikken van Mercedes). Ook kunnen de modellen volledig elektrisch rijden. Dankzij de 15,6 kWh-accu moeten de e-modellen tot 69 kilometer kunnen afleggen zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt.
Amper
De accu’s en de elektromotor hebben maar weinig impact op de ruimte in beide Mercedessen. De fabrikant claimt dat er ‘amper’ ruimte verloren gaat. Heel erg duidelijk over het aantal verloren liters is het niet. Wat we dan wel weer weten is dat de toevoeging van de hybride-componenten ongeveer 150 kilogram aan de auto’s toevoegt.
Nederlandse prijzen en levertijden zijn helaas nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30