Mercedes zet A- en B-Klasse onder stroom
Mercedes-Benz breidt de EQ-naam nu ook uit naar de A- en B-Klasse. Het Duitse merk geeft de twee kleine auto’s een hybride-aandrijflijn.
Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Tenminste, zo denken ze bij Mercedes-Benz blijkbaar. De Duisters hebben al langer grotere modellen met hybride-aandrijving in de aanbieding. Zelfs enkele AMG’s maken gebruik van elektromotoren. Maar het kleinere grut werd vakkundig vergeten. Tot nu. De autofabrikant lepelt nu ook piepkleine verbrandingsmotoren en elektromotoren in het vooronder van de A- en B-Klasse.
EQ-Power
Hoewel de auto’s mogen genieten van het EQ Power-systeem, krijgen ze dit niet in de naam verwerkt. De hybrides krijgen wel de krachtigste namen mee: A 250 e en B 250 e. Dit terwijl ze erg kleine driecilinders onder de kap hebben. Maar goed, de cijfers in de type-aanduiding staan ook niet voor de grootte van de motor. Zowel de A- en B-Klasse krijgen hetzelfde 1,3 liter driepittertje zonder startmotor mee. De functie van de startmotor wordt opgevangen door de nieuwe elektromotor. Die laatste is goed voor 75 kW (102 pk) en 300 Nm. Daar komt het vermogen van 160 pk en 250 Nm van de benzinemotor bij. Als die twee gecombineerd worden, komt het systeemvermogen uit op 218 pk en 450 Nm.
Doordat de elektromotor de benzinemotor vooral bij de lagere toerentallen ondersteunt zijn de prestaties van de aandrijflijn best leuk te noemen. De verschillende modellen trekken binnen 6,6 en de 6,8 seconden naar de 100 km/h en hebben een topsnelheid van 235 km/h (de A 250 e Sedan mag 240 km/h aantikken van Mercedes). Ook kunnen de modellen volledig elektrisch rijden. Dankzij de 15,6 kWh-accu moeten de e-modellen tot 69 kilometer kunnen afleggen zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt.
Amper
De accu’s en de elektromotor hebben maar weinig impact op de ruimte in beide Mercedessen. De fabrikant claimt dat er ‘amper’ ruimte verloren gaat. Heel erg duidelijk over het aantal verloren liters is het niet. Wat we dan wel weer weten is dat de toevoeging van de hybride-componenten ongeveer 150 kilogram aan de auto’s toevoegt.
Nederlandse prijzen en levertijden zijn helaas nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!