Is dit een vergeten Mercedes SLC uit de jaren 70 met camouflage?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FMechatronik-Project_107-14.jpg)
Zou er iemand naar deze klassieke Mercedes-Benz hebben omgekeken als de auto géén camouflagemateriaal op zijn lange, strakke koetswerk had liggen? Nee, dan was de auto gespot als een fraaie klassieker. Toch, hij is niet voor niets gecamoufleerd. Dit is namelijk de Mechatronik R107.
Mechatronik, de Mercedes-liefhebber weet direct over welk bedrijf we het hebben. Het is een enorme Mercedes-specialist met korte lijntjes naar de fabrikant en diens Classic-afdeling. Mechatronik verzamelt, verkoopt, restaureert en verbouwt de diverse modellen van het merk met de beroemde ster. En de hier afgebeelde R107 Coupé is een nieuw project van de Duitsers.
New-Tech Series
Vooralsnog heet de auto Project 107. In de zomer van 2021 -over een jaar dus- moet de ontwikkeling zijn afgerond en start de bouw van de eerste klantversies. Maar voordat het zover is, voert Mechatronik de nodige testsessies uit. Dat is in deze gedaante niet nodig als het om een restauratie gaat. Nee, dit model maakt deel uit van de speciale en gelimiteerde reeks New-Tech Series. Project 107 is het derde model in die lijn. Wat blijft is de klassieke koets. Maar onderhuids maakt Mechatronik de vierzits coupé een stukje moderner.
Motor onbekend
De belangrijkste metamorfose is de krachtbron. De techneuten van het bedrijf lepelen een jongere krachtbron onder de lange motorkap. De vraag is alleen, welke motor het is? Daarover doen de Duitsers nog geen uitspraken. De heren zijn druk aan het werk en houden een en ander nog graag geheim. Naast het blok pakken de monteurs ook de wielophanging aan. Een setje KW Automotive-schokdempers komt eronder en de afstelling wordt een stuk dynamischer dan het fabrieksoriginele setje heeft te bieden. Aankleding van het in- en exterieur behoren ook tot het project.
AMG-motor in SL
Met de 107 Coupé voegt Mechatronik een nieuw model aan de New-Tech Series toe. Die reeks bestaat nu uit een W111 onder de naam M-Coupé en een SL Pagode (W113) als M-SL. Laatstgenoemde is de voorganger van de 107. Hij oogt nagenoeg hetzelfde als toen hij de fabriek verliet. Trek de motorkap open en je treft daar geen lijnmotor met vier- of zescilinder aan, maar een 4,3 liter V8-blok van AMG. De krachtbron is door de heren op een dieet gezet en dat resulteerde in een gewichtsreductie van 30 kg. Het vermogen van de motor ligt op 279 pk. Mechatronik koppelt de machine aan een automatische transmissie met vijf verzetten. De Pagode is in staat om van stilstand naar 100 km/h te sprinten in 6,5 tellen.
Snelle klassieker
De New-Tech Series startte met een herbouwde W111. Deze Coupé heeft net als de M-SL en de Project 107, zoals we hem, een aangepaste achterwielophanging, gemodificeerd remsysteem inclusief ABS (!) en sportonderstel met KW Automotive-schokdempers. In het geval van de luxueuze coupé hangt Mechatronik een V8-motor voorin. De klant heeft keuze uit twee blokken, een 5,0 of een 5,5 liter. De 30 kg lichtere V8 levert in zijn kleinste configuratie 306 pk. De grootste is goed voor 360 pk. De acceleratietijden voor het klassieke slagschip liggen op 6,0 en 6,5 tellen voor respectievelijk de 5.0- en 5.5-versie.
Marktintroductie Project 107
Mechatronik stelt Project 107 volgend jaar zomer voor. In de loop naar de marktintroductie komen meer details vrij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h