Mercedes S-Klasse PHEV laat zich draadloos laden
De Mercedes S-Klasse wordt het eerste model van de Duitse autobouwer dat zich draadloos laat laden. Dat heeft Thomas Weber, de ontwikkelingsbaas van Daimler, aangegeven. De techniek wordt op Mercedes’ topmodel geïntroduceerd en daarna uitgerold over de kleinere types.
Voor de S-Klasse komt de technologie volgend jaar beschikbaar, wanneer de limousine een opfrisbeurt ondergaat. Het gaat om de S 500 e, beter bekend als de S 500 plug-in hybrid. De limousine krijgt tevens een grotere actieradius. Nu kan op een volle acculading ongeveer 30 km vol-elektrisch worden gereden, na de restyling wordt dat zo’n 50 km. Tegelijkertijd zal het opgegeven fabrieksverbruik dalen. Nu bedraagt de NEDC-waarde 2,8 liter per 100 kilometer.
“In 2025 kan de accucapaciteit zelfs 100 procent verbeteren”
Reikwijdte
De grotere reikwijdte komt voort uit verbeterde accutechnologie. Volgens Weber is de toename van 30% slechts het begin. “In 2025, als het huidige lithium-ion tijdperk zo’n beetje afloopt, kan de accucapaciteit zelfs 100 procent verbeteren”, aldus Weber. Hij doelt daarbij op een mogelijke toekomstige generatie lithium-zwavel accu’s. Het traditionele laden van accu’s wordt vanaf 2018 vereenvoudigd met een nieuwe multifunctionele stekker voor snel laden met gelijkstroom.
E-Klasse
Naast de aanpassingen op het gebied van de stekkerhybridetechniek voert Mercedes-Benz ook wijzigingen door in het aanbod comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen. Op motorisch gebied zal Mercedes eveneens enkele modificaties doorvoeren.
Foto’s: Sander ter Beek
Lees ook:
Ook interessant
-
Mazda luistert naar klanten en wijzigt CX-60
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Nieuw Frans merk toont plots een van de goedkoopste elektrische auto’s
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
BMW-liefhebber beleeft rotdag als eland garage binnendringt
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Bijna helft klusjesmannen kan vanaf 2025 binnenstad niet meer in
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Bestuurders vaker verblind door koplampen: onderzoek is gestart
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens