De Mercedes S-Klasse wordt het eerste model van de Duitse autobouwer dat zich draadloos laat laden. Dat heeft Thomas Weber, de ontwikkelingsbaas van Daimler, aangegeven. De techniek wordt op Mercedes’ topmodel geïntroduceerd en daarna uitgerold over de kleinere types.

Voor de S-Klasse komt de technologie volgend jaar beschikbaar, wanneer de limousine een opfrisbeurt ondergaat. Het gaat om de S 500 e, beter bekend als de S 500 plug-in hybrid. De limousine krijgt tevens een grotere actieradius. Nu kan op een volle acculading ongeveer 30 km vol-elektrisch worden gereden, na de restyling wordt dat zo’n 50 km. Tegelijkertijd zal het opgegeven fabrieksverbruik dalen. Nu bedraagt de NEDC-waarde 2,8 liter per 100 kilometer.

 “In 2025 kan de accucapaciteit zelfs 100 procent verbeteren”

Mercedes S-Klasse 2017Mercedes S-Klasse 2017


Reikwijdte

De grotere reikwijdte komt voort uit verbeterde accutechnologie. Volgens Weber is de toename van 30% slechts het begin. “In 2025, als het huidige lithium-ion tijdperk zo’n beetje afloopt, kan de accucapaciteit zelfs 100 procent verbeteren”, aldus Weber. Hij doelt daarbij op een mogelijke toekomstige generatie lithium-zwavel accu’s. Het traditionele laden van accu’s wordt vanaf 2018 vereenvoudigd met een nieuwe multifunctionele stekker voor snel laden met gelijkstroom.

Mercedes S-Klasse 2017Mercedes S-Klasse 2017


E-Klasse

Naast de aanpassingen op het gebied van de stekkerhybridetechniek voert Mercedes-Benz ook wijzigingen door in het aanbod comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen. Op motorisch gebied zal Mercedes eveneens enkele modificaties doorvoeren.

Foto's: Sander ter Beek

Computerillustratie Schulte DesignComputerillustratie Schulte Design


Computerillustratie Schulte Design