Wie vanaf 2017 de gefacelifte Mercedes S-Klasse als S550e bestelt, kan een systeem voor draadloos laden aanvinken op de optielijst. Techfabrikant Qualcomm heeft de techniek dan klaar voor toepassing op productieauto's.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRIDMercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID


Draadloos laden

Qualcomm werkt al enkele jaren samen met Mercedes-Benz. Afgelopen jaar verstevigden het Amerikaanse techbedrijf en het Duitse automerk die band - de partijen maakten toen tevens bekend samen te werken aan een systeem om elektrische auto's draadloos te kunnen opladen.

Volgend jaar wordt die techniek toepasbaar in de praktijk. De Mercedes-Benz S-Klasse wordt dan gefacelift, waarbij de plug-in hybride S550e de mogelijkheid krijgt om draadloos te laden - hetzij als optie. Deze wireless electric vehicle charging-techniek (WEVC), ook wel bekend als inductieladen, heeft daarmee de primeur als fabriek-af feature op een productieauto.

BMW i8 safety car Formule E - draadloos ladenBMW i8 safety car Formule E - draadloos laden


BMW

Eigenaars moeten hiervoor wel een speciaal platform in hun carport of garage neerleggen. Wanneer de auto daar goed op geparkeerd staat, zorgt een 3,6 kW-systeem dat het accupakket van 8kWh wordt bijgeladen. Deze zogeheten 'Halo'-techniek is nota bene mede ontwikkeld vanuit een samenwerking met BMW, dat de i8 inzet als safety car bij Formule E-races. De maximale capaciteit is 11 kW, al is bij het opladen van elektrische bussen zelfs 125 kW gehaald.

Op termijn wil Qualcomm naar een systeem toe waarbij auto's op allerlei plekken via inductietechniek kunnen bijladen. Later moet het ook mogelijk worden om op bepaalde stukken weg het accupakket bij te laden.