Mercedes-Maybach EQS heeft toevoeging SUV niet nodig
Bij Mercedes-Benz staat de aanduiding EQS voor een vijfdeurs fastback, maar zodra voor de term EQS het label Mercedes-Maybach staat, is er sprake van een SUV. De enige EQS onder Maybach-merk is een Sports Utility Vehicle, want er komt geen fastback.
Bij Mercedes-Benz zelf dient er wel onderscheid tussen de twee verschillende EQS-modellen te worden gemaakt. Jawel, de EQS komt er in meerdere smaken. Staat er alleen EQS dan betreft het de vijfdeurs hatchback. Gaat het om de nog te presenteren Sports Utility Vehicle, dan noemt de fabrikant het model EQS SUV. Voor Maybach hoeft er dus geen onderscheid te worden gemaakt. Het luxelabel kiest alleen voor de vier- tot vijfzits SUV-koets. De autobouwer ziet meer potentieel in de softroader dan in de fastback, aangezien het marktaandeel van de softroaders in de hogere segmenten sterk groeit, wat ten koste gaat van de limousines. Bovendien kiest Maybach voor de SUV omdat het vijfdeurs koetswerk anders dan de SUV een ruimer achtercompartiment biedt, dat als een lounge aangekleed kan worden.
In het geheim
Net als Mercedes-Benz heeft de Maybach-divisie nog even de tijd nodig om de EQS SUV door te ontwikkelen. De nu op de IAA in München gepresenteerde concept car bevindt zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium. Die conclusie konden we enkele maanden geleden al trekken, toen we in het diepste geheim werden toegelaten tot het Duitse designcenter. Over de nieuweling mochten we tot vandaag niet praten. In dezelfde ruimte konden we ook de donorauto bekijken, de Mercedes EQS SUV. Dat model is qua ontwikkeling een stapje verder, al zijn de twee parallel aan elkaar ontwikkeld. Eigenlijk wijken ze alleen optisch van elkaar af.
Review Mercedes-Benz EQS: de beste elektrische auto ter wereld?
Wel als vierzitter
Waar de EQS SUV een vijf- tot zevenzitter is, zal onder de Maybach-naam alleen een vijf- én vierzitter verschijnen. Gekozen is voor twee losse achterstoelen die van elkaar gescheiden worden door een grote middentunnel met bekerhouders, een koelkastje en inklapbare tafeltjes. Maybach spreekt van Executive-stoelen en de klant kan ook een chauffeurspakket bestellen. De EQS is niet alleen gericht op de bestuurder, maar juist op de ruimte achterin. De fabrikant noemt het een lounge waarin de captain of industry, de directeur of gepensioneerde miljardair verblijft. Het gehele interieur wordt gepersonaliseerd door gebruik van hoogwaardige materialen in desgewenst bijzondere kleuren.
Comfortgericht
Een entertainmentsysteem achterin -een ‘fractie’ kleiner dan het hyperscreen van a- tot a-stijl- zorgt niet alleen voor vermaak in de vorm van een televisie-aansluiting, ook voor het volgen van de actuele beurskoersen. De inzittenden zitten in comfortstoelen met losse kussentjes om extra te ontspannen. De stoelverstelling is zoals we van Maybach gewend zijn: uitgebreid, riant en gericht op comfort. Voor de chauffeur monteert Maybach stoelen in stijl van de S-Klasse. De ambianceverlichting moet de inzittenden laten ontspannen. De chauffeur kan desgewenst een programma starten, waarbij de vooraf bepaalde muziek- en lichtsfeer wordt afgestemd op zijn stemming.
Automatisch openende deuren
Toegang tot het interieur krijg je door vier forse deuren. De portieren openen zich automatisch als de persoon met de autosleutel op zak de auto nadert. Ook sluiten de deuren zelfstandig. De chauffeur hoeft slechts op een knop te drukken. Het is een voorziening die niet specifiek voor de Maybach-versie is. De Mercedes-Benz EQS heeft het al, de EQS SUV krijgt het eveneens. De Maybach-uitvoering wijkt niet alleen aan de binnenzijde van zijn technisch identieke broer af, het exterieur is ‘ver-maybacht’. De EQS met het MM-merkwapen op de D-stijl kan exclusief verkregen worden met een koetswerk in duo-tone kleurstelling. Daarnaast is de grille voorzien van verticale spijlen, wat kenmerkend voor Maybach is. Op de voorklep staat de bekende ‘drie-ster’, hier met Maybach-opschrift. De 24 inch grote wielen zijn uiteraard in typische MM-stijl. De koets kent veel chromen elementen, zoals op de achterspoiler en de B-stijl.
Amerika eerst
In vergelijking met de Maybach GLS is de elektrische EQS vier centimeter korter. Hij is bovendien fors lager en ook de voorklep ligt lager. Zowel het front als de achterzijde zijn in vergelijking met de GLS sterk afgerond. Dat alles met het oog op de aerodynamische waarde van de elektro-SUV. Net als de GLS neemt Mercedes-Benz de EQS SUV en Maybach EQS in de Verenigde Staten in productie. Het eerste Maybach-exemplaar moet in 2023 het levenslicht zien. Dat is in het jaar na de lancering van de EQS SUV, die begin 2022 wordt voorgesteld en in de tweede helft van 2022 in de verkoop gaat. Tenminste, de fabrikant levert de EQS SUV in eerste instantie alleen in Amerika. De Europese markt is later aan de beurt. Over de techniek praat Mercedes nog niet, maar de auto’s zullen op technisch vlak niet van elkaar afwijken. De architectuur nemen de twee van de vijfdeurs EQS over.
Video Mercedes-Maybach GLS
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8