AMG GT 73 4Matic+AMG GT 73 4Matic+


Mercedes-AMG gaat de strijd aan met Porsche op het gebied van hybride-power. Het merk komt met haar krachtigste plug-in hybrid tot nu toe: de Mercedes-AMG GT 73 4-door 4Matic+.

Volgend jaar krijgt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid serieuze concurrentie. De 680 pk sterke hybride uit Stuttgart moet de strijd aangaan met een Mercedes-AMG. Het nieuwe model, dat waarschijnlijk de naam 'GT73 4Matic+' gaat heten (naar aanleiding van een merkregistratie dat Mercedes onlangs indiende), werd gespot tijdens een testsessie.

Elektrische onderdelen

Op de foto's is te zien dat de nieuwe 4-door geparkeerd staat met zijn motorkap open. De fotograaf snel genoeg om wat foto's van het motorcompartiment te schieten. Daardoor hebben we nu zicht op wat extra elektrische onderdelen. Daarnaast claimen de plaatjesschieters dat de AMG GT 4-door geruisloos wegreed. Hetgeen doet vermoeden dat hij dit volledig elektrisch deed.

AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+
AMG GT 73 4Matic+

De auto komt niet geheel uit de lucht vallen, want Tobias Moers, grote baas van AMG, bevestigde de komst al tijdens de Autosalon van Genève van dit jaar. Destijds liet hij ook weten dat de auto in 2020 geïntroduceerd wordt.

Vierliter V8

De nieuwe AMG GT73 4 Matic+ maakt ook gewoon gebruik van de bekende vierliter V8 met twee turbo's. Daarbij komt nu een elektrische motor op de vooras waardoor het gecombineerde vermogen volgens Moers rond de 600 kW (815 pk) uit moet komen. Daarmee zou de auto in theorie binnen de drie seconden naar de 100 kilometer per uur kunnen sprinten. Zijn grootste concurrent, de Panamera E-Hybrid doet dit immers ook, maar met minder vermogen. Daarnaast zou hij ook heel milieuvriendelijk tot 50 kilometer volledig elektrisch moeten kunnen afleggen.

Het AMG 73-label was voorheen alleen weggelegd voor enkelingen binnen het AMG-aanbod. Deze vierwielers uit Affalterbach reden rond met een 7,3 liter V12. Tegenwoordig geeft het cijfer in de modelnaam niet meer aan wat het slagvolume van de motor is. Daarom kan AMG het 73-label ook weer afstoffen en gebruiken voor hybride-voertuigen. Niet alleen de vierdeurs AMG GT komt er namelijk als 73, ook voor de G, GLS, en S hebben de Duitsers al een type-aanduiding vastgelegd.