Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 4 dec 2022
Leestijd: 2 minuten

Mercedes introduceert abonnement om sneller te accelereren

Amerikaanse eigenaren van elektrische auto’s van Mercedes-Benz kunnen binnenkort een abonnement nemen om sneller te accelereren. Het gaat om een bedrag van 1200 dollar (zo’n 1140 euro) per jaar.

Wie dacht dat het na het BMW-abonnement op stoelverwarming niet gekker kon, heeft het mis. Mercedes doet er met dit acceleratie-abonnement nog een schepje bovenop.

Mercedes-abonnement om sneller te accelereren

Mercedes-Benz wil dus dat klanten een abonnement kunnen nemen om sneller te accelereren. Het gaat om de EQE 350 en de EQS 450. De functie zorgt voor meer vermogen en een hoger koppel van de elektromotor zonder dat er iets aan de hardware aangepast hoeft te worden.

Mercedes EQE SUV, abonnement, snelle accelereren
Mercedes EQE SUV. (Afbeelding: Mercedes-Benz)

Het gaat om een vermogenstoename van 20 tot 24 procent. Hierdoor sprint de Mercedes EQE 350 350 van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,2 seconden. Standaard is dit 6,2 seconden.

Net als bij het BMW-abonnement voor verwarmde stoelen is de hardware van de auto dus al klaar voor een upgrade. Enkel de software van de Mercedes hoeft aangepast te worden.

Amerikaanse staat New Jersey wil ingrijpen

Op het abonnement van BMW kwam veel kritiek. Niet alleen van autoliefhebbers, maar ook de Amerikaanse staat New Jersey is het niet met de Duitse fabrikant eens.

De staat heeft zelfs een wetsvoorstel ingediend die verbiedt dat fabrikanten veiligheids- en comfortfeatures als abonnement aanbieden. Tenminste, als de fysieke onderdelen al bij aankoop van de auto aanwezig zijn. Overtreedt een fabrikant de regel, dan moeten ze een boete van 10.000 dollar betalen bij de eerste overtreding en 20.000 dollar voor alle overtredingen die volgen.

De nieuwe Mercedes EQE SUV herken je niet uit duizenden

De fabrikant uit Stuttgart valt met hun abonnement om sneller te accelereren net een beetje buiten dit wetsvoorstel. Er worden namelijk enkel veiligheids- en comfortfeatures genoemd, en geen vermogen.

Onduidelijk of Mercedes echt het acceleratie-abonnement gaat doorvoeren

Of Mercedes-Benz uiteindelijk het idee echt gaat doorvoeren, is nog de vraag. Als het wordt uitgerold, is Amerika als eerst aan de beurt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.