Mercedes-designbaas Gorden Wagener ontwerpt in het diepste geheim een reeks elektrische voertuigen. De auto’s krijgen allemaal een specifiek eigen design, waarmee de elektrovoertuigen zich zullen onderscheiden van de reguliere types met verbrandingsmotoren. Het gaat om modellen van verschillende groottes, die in diverse klasse zullen gaan opereren.

Dat heeft Autovisie uit Mercedes-kringen vernomen. Daimler voelt net als een aantal concurrenten de hete adem van Tesla in de nek. Het concern kondigde recent aan met een waar elektro-auto-offensief te komen. Volgens Daimlers ontwikkelingsbaas Thomas Weber moet het bedrijf voor het einde van dit decennium jaarlijks 100.000 EV’s te kunnen verkopen.

Mercedes IAAMercedes IAA


Smart ForTwo Electric Drive

Het gaat daarbij niet alleen om geëlektrificeerde modellen onder de Mercedes-merknaam, ook de elektrische varianten van Smart. De elektrische uitvoering van de ForTwo en ForFour worden al dit jaar gepresenteerd.

Mercedes F015Mercedes F015


Autosalon van Parijs

Weber geeft aan dat “het technisch platform inmiddels klaar is. In Parijs zullen we een eerste concept laten zien, een volelektrische auto met een actieradius van 500 kilometer. En het zal niet bij een groot EV-model blijven.” Nog voor 2020 moet deze auto op de markt komen.

LEES OOK: DE OVERTREFFENDE TRAP: MERCEDES-AMG GT R

Waterstof

Daimler kondigde onlangs aan in 2017 de eerste waterstofauto op de markt te brengen. Dat wordt een als GLC vermomde SUV, met een actieradius van 500 kilometer en een tanktijd voor 4 kilogram waterstof onder 700 bar druk binnen 3 minuten.

Mercedes electric driveMercedes electric drive


Electric Drive

In het huidige leveringsprogramma biedt Mercedes-Benz al twee volledig elektrische modellen aan, de Smart ForTwo en Mercedes B-Klasse, beide met de toevoeging Electric Drive. Eerder produceerde Mercedes een elektrovariant van de SLS, maar van die elektrosportwagen werden er niet meer dan 15 stuks wereldwijd verkocht. Met de opvallend gestileerde studiemodellen IAA Concept (foto 1) en F015 (foto 2) toonden de Duitsers aan met alternatieve aandrijflijnen verder te willen.