Als eerste fabriek is Mercedes’ faciliteit in het Duitse Rastatt begonnen met de bouw van de nieuwe generatie A-Klasse. Deze week rolde de eerste klantenauto van de band.


Rastatt is sinds 1997 de geboorteplaats voor de A-Klasse en het nieuwste model betekent voor de fabriek de vierde productiestart van een A-Klasse. Rastatt is echter niet de enige fabriek die de telgen uit de zogeheten ‘compactklasse’ van Mercedes-Benz gaat maken. In totaal zullen de carrosserievarianten van de productlijn A-Klasse, waaronder ook de GLA, CLA en GLB vallen, uit vier fabrieken op drie continenten komen te rollen. Na de Duitse fabriek start de bouw in het Hongaarse Kecskemét, het Finse Uusikaupunki bij toeleverancier Valmet en in het Chinese Beijing bij Beijing-Benz Automotive Co. Op termijn wordt aan de productielocaties ook Mexico toegevoegd, waarvoor de samenwerking met Nissan is gezocht. 


Meerdere varianten

Mercedes-Benz, die zich niet uit laat over de gereserveerde productiecapaciteit voor zijn instapmodel, zal de A-Klassefamilie in meerdere varianten lanceren. De vijfdeurs hatchback bijt de spits af. Vervolgens komen daar zeven broedermodellen bij, zoals een vierdeurs sedan, een vijfdeurs shooting Brake (CLA), een SUV (GLB) en een crossover (GLA) bij.


Eerste test

Autovisie-redacteur Dries van den Elzen reed onlangs met de nieuwe A-Klasse. Bekijk het oordeel hieronder.