Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet klaar voor de (volgende) zomer
De gescalpeerde Mercedes-Benz S-Klasse Coupé laat zijn gezicht zien. De Cabriolet wordt aan het publiek getoond op de IAA-autoshow in Frankfurt en komt in het voorjaar van 2016 op de markt.
Bij de introductie kunnen kopers kiezen uit de S 500 en de S 63 AMG. De eerste wordt aangedreven door een 4,7 liter V8 biturbo met een vermogen van 455 pk en een koppel van 700 Nm. Bij de AMG ligt een 5,5 liter V8 biturbo in het vooronder, die het schopt tot 585 pk en 900 Nm. Van stilstand naar 100 km/h gaat in 3,9 seconden en de topsnelheid is naar goed Duitse gebruik begrensd op 250 km/h (wie een zak geld meebrengt, kan de elektronische waakhond wat minder waakzaam laten zijn).
Mercedes roept trots dat de AMG-krachtbron één van de zuinigste in serie gebouwde V8-motoren is. Alsof dat ertoe doet in een 2185 kg zware supercabriolet en alsof kopers van een dergelijke machine zich daar druk over maken. Afijn, het verbruik van de S 63 moet theoretisch op 1 op 9,6 liggen en daarmee neemt hij minder in dan zijn grootste concurrenten: de Bentley Continental GT, Aston Martin DB9 Volante en Maserati GranCabrio.
“Mercedes roept trots dat de AMG-krachtbron één van de zuinigste V8-motoren is”
Schakelen hoeft uiteraard niet in de Mercedes-AMG. De biturbo achtcilinder is gekoppeld aan een zeventraps automaat met drie standen: Controlled Efficiency, Sport en Manual, waarbij in de eerste stand het start-stopsysteem wordt geactiveerd. De transmissie stuurt de aandrijfkrachten standaard naar alle vier wielen, waarbij 33 procent naar de voorwielen gaat en 67 procent naar de achterwielen.
Daarbij is de S 63 uitgerust met luchtvering. De adaptieve demping kan worden ingesteld op Sport of Comfort. Het is ook mogelijk om de hoogte van de auto met 30 millimeter te verhogen op bijvoorbeeld slecht wegdek. De Mercedes-AMG rolt op gesmede 19 inch lichtmetalen wielen, maar er zijn ook 20 inchers te bestellen. Remmen doet de S 63 met composietschijven of optionele keramische exemplaren die twintig procent lichter zijn.
In tegenstelling tot de SL heeft de S-Klasse Cabriolet een stoffen dak. Zijn ontwerpers hebben hiervoor gekozen omdat ze met een softtop beter de contouren van de coupé konden benaderen. Mercedes levert het dak in vier kleuren: beige, donkerrood, zwart en donkerblauw. Om het open rijden te veraangenamen is de S-Klasse Cabriolet onder meer uitgerust met een windschot, een windgeleider bovenop de voorruitstijl en verwarmingsroosters in de hoofdsteunen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!