Met de Concept A sedan gaf Mercedes-Benz half april op de autoshow in Shanghai niet alleen een indruk van de nieuwe designstijl van de toekomstige A-Klasse, het toonde ook een nieuwe carrosserievariant. En daar blijft het niet bij. De Duitsers brengen nog een zevende én achtste model.

De fabrikant breidt de bestaande familie verder uit. Nu bestaat het gamma uit een vijfdeurs A-Klasse, B-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Al eerder onthulde Autovisie dat er een SUV bij komt. De auto met de naam GLB krijgt een klassieker offroad-design dan de GLA, die zich als crossover positioneert. Van de GLA brengt Mercedes-Benz in de toekomst ook een GLA Coupé met vijf deuren en schuinaflopende daklijn. Naast de CLA komt een sedan. De auto is als studiemodel weliswaar een stuk korter dan de CLA, de vierdeurs zou meer hoofdruimte achterin bieden. Met die nieuwe telg denkt Mercedes-Benz wel de strijd aan te kunnen met de Audi A3 en -in China- de BMW 1 Sedan. Voor de Chinese markt brengt Mercedes de vierdeurs A-Klasse ook met een verlengde wielbasis en extra beenruimte achterin.

Computerillustratie Schultz Design, Mercedes GLBComputerillustratie Schultz Design, Mercedes GLB


Computerillustratie Schultz Design, Mercedes GLB

Designstijl

De vernieuwing van de A-familie start in 2018 met de hatchback. Volgens designchef Gorden Wagener zal de volgende editie het “landschap in zijn segment wederom veranderen. Dat deden we door het radicaal andere ontwerp met de huidige editie, waarmee we in zijn klasse de jongste kopersgroep aanspreken en de leeftijd van de A-Klasse-koper met 20 jaar verlaagden. Bij de marktintroductie hoorden we: ‘Je bent Mercedes. Dat kun je niet doen’. Maar kijk hoe succesvol de productlijn is. In de afgelopen zes jaar steeg de afzet jaar na jaar. De volgende generatie A-Klasse zal wederom de meest progressieve styling in zijn segment hebben.”

mercedes-amg_gt_concept_13mercedes-amg_gt_concept_13


Beperking

De nieuwe generatie 'compact cars' van Mercedes komt op een compleet nieuwe technische basis te staan. De bodemsectie biedt meer flexibiliteit dan het bestaande platform, waarbij de wielbasis niet aangepast kan worden. De vaste asafstand beperkte de designers in hun creativiteit voor de verschillende modellen, zoals de CLA laat zien.