Het moet de eerste plug-in hybride met een brandstofcel worden, de Mercedes-Benz GLC F-Cell. Volgend jaar komt de SUV op waterstof al op de markt, met een range van maximaal 500 kilometer.

TecDay Road to the Future – Drive TrainTecDay Road to the Future – Drive Train


Mercedes-Benz GLC F-Cell

Het uiterlijk zal nauwelijks verschillen van dat van de GLC 350 e, de plug-in hybride van de GLC. Toch verschillen de auto's onderhuids enorm. Onder de motorkap van de GLC F-Cell zit namelijk geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcel. Die brandstofcel kan waterstof omzetten in elektriciteit en zo de elektromotoren aansturen.

Plug-in hybride

De GLC F-Cell krijgt daarnaast een lithium-ion accu van 9 kWh, die door de motor, maar ook aan de stekker kan worden opgeladen. In totaal moet de auto een range van maximaal vijfhonderd kilometer krijgen op een tank waterstof en een volle accu. In de praktijk zal het rond de vierhonderd kilometer liggen.

BEKIJK OOK: VIDEO: MERCEDES-BENZ GLC GETEST

Techniek

Mercedes-Benz heeft nauw samengewerkt met een groot aantal partners voor de nieuwe techniek. Hij debuteert weliswaar in de GLC, maar zal daarna ook leverbaar worden in andere personenwagens van het merk.

TecDay Road to the Future – Drive TrainTecDay Road to the Future – Drive Train