Met de lancering van de fonkelnieuwe A-Klasse heeft Mercedes-Benz het startsein gegeven voor de complete vernieuwing van zijn middenklassers. De familie zal dit maal uit een recordaantal varianten bestaan. Een van de modellen die aan het programma wordt toegevoegd is de hier afgebeelde GLB.

Mercedes-Benz GLB, Truus Blomsma


Autovisie-lezer Truus Blomsma stond in Zuid-Afrika plots oog in oog met het testteam van Mercedes-Benz dat in het land de nieuweling aan verschillende beproevingen onderwierp. De fabrikant legt momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van het model. In 2019 moet hij op de markt komen. De GLB, welke naam nog niet definitief overigens, vormt de SUV van het programma. Hij komt naast in ieder geval twee hatchbacks, sedan, vierdeurs coupé, shooting brake en crossover.

Mercedes-Benz GLB, Truus Blomsma


Bloedverwant

De GLB dicht het gat tussen bloedverwant GLA en de op de C-Klasse gebaseerde GLC. Het is niet de opvolger van de B-Klasse. De nieuwe, alweer derde generatie zal nog voor de GLB op de markt komen. De technische basis is identiek, wat gelijk is aan de A-Klasse. Groot verschil dit maal is dat de wielbasis van het herziene platform wel kan variëren. De GLB krijgt een grotere asafstand dan de A-Klasse. Wat betreft aandrijfbronnen, kan er naar het gamma van de A-Klasse worden gekeken. De nieuwe en vernieuwde viercilinders vinden ook hun weg naar de GLB. Het is de vraag of er van de nieuwkomer ook twee AMG-uitmonsteringen (35 en 45 genaamd) komen.

Mercedes-Benz GLB, Truus Blomsma


Overlap

De nieuwe generatie middenklassers van Mercedes-Benz startte bij de vorige generatie met de B-Klasse. Nu bijt de A-Klasse de spits af. Elk half jaar komt er een nieuwe variant. Geen vijf stuks zoals nu het geval is, maar acht types. Zijn al die auto’s in een keer getekend? “Het is één familie, maar je kunt niet al die modellen in een keer ontwerpen. Er zit wel overlap in de processen en zodanig dat er een eenheid ontstaat. We wisten voor de start van de nieuwe A-Klasse precies welke acht modellen het zouden worden en wat het laatste model wordt. De gehele designstijl hebben we daar op afgestemd”, geeft Mercedes’ exterieurdesignbaas Robert Lesnik aan Autovisie uit.

Mercedes-Benz GLB, Truus Blomsma


Vrouw

De middenklassers zijn belangrijk voor Mercedes. De huidige A-Klasse zorgde ervoor dat er veel nieuwe klanten naar Mercedes kwamen. Van de A-kopers reed 60% op dat moment geen product van het Duitse merk. Bovendien sprak de A veel vrouwen aan, liefst 40% van de clientèle is een vrouw. De gemiddelde leeftijd is ook fors lager dan voor welke Mercedes dan ook. Voor de nieuwe generatie kan Mercedes terugvallen op de huidige A-kopers. De nieuwe varianten moeten voor een nieuwe aanwas van klanten zorgen.