Mercedes-Benz geeft CLS binnen een jaar twee updates
Voor de tweede maal binnen een jaar komt Mercedes met een opfrisbeurt voor zijn chique CLS. Waar vorig jaar zomer hoofdzakelijk het interieur en de onderhuidse systemen werden opgewaardeerd, daar is nu voor het exterieur en het motorenprogramma gekozen.
Het verschil tussen auto’s uit modeljaar 2019, 2020 en 2021 is ditmaal direct duidelijk. De designafdeling heeft voor de CLS, waarmee Mercedes-Benz in 2004 het oude fenomeen van de vierdeurs coupé nieuw leven inblies, een nieuwe grille getekend. Het patroon van het rooster wordt gevormd door kleine Mercedes-logo’s. In lijn met de fonkelnieuwe grille is de voorbumper opnieuw van de tekentafel gekomen. De zaken komen deels voort uit de levering van de CLS met het AMG Line-exterieurpakket.
Volgens Mercedes horen de exterieure toebehoren nu op de sedan, aangezien deze zaken het karakter van de vierdeurs coupe benadrukken. Het gaat om de AMG-voorskirt met zogeheten A-wing in zwart, een frontsplitter in zilverchroom, luchtinlaten met verticale spijlen en de aerodynamisch gevormde ‘flics’ in hoogglanzend zwart. Daarnaast monteert Mercedes de AMG-dorpelverbreders en AMG-spoilerrand op het kofferdeksel. Als koper van de CLS kun je de AMG-uitstraling doortrekken door bovendien voor de glansgedraaide 20-inch multispaaks lichtmetalen wielen van AMG te kiezen. Die zijn in two-tone uitgevoerd met keuze uit tremolietgrijs of hoogglanzend zwart. Eveneens op de optielijst staat de nieuwe tint spectraalblauw metallic.
Sensoren
Ook binnenin zag Mercedes ruimte voor verbetering. Er zijn nieuwe bekledingsmogelijkheden en stuurwieldesigns. Voor laatstgenoemde geldt dat afhankelijk van de gekozen aankleding in de stuurkrans sensoren zijn ondergebracht. Via de sensoren aan de voor- en achterzijde van de stuurkrans signaleert de elektronica of de handen van de bestuurder zich op het stuurwiel bevinden. Een stuurbeweging is niet langer nodig voor de assistentiesystemen om te signaleren dat de auto wordt bestuurd. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid bij gedeeltelijk geautomatiseerd rijden, zo zegt Mercedes-Benz. De introductie van het aanraakgevoelige stuurwiel sluit aan bij de vorig jaar zomer doorgevoerde verbeteringen, waarover verderop meer.
Vernieuwde dieselmotor
Op motorisch vlak komt Mercedes voor de vierdeurs coupe met de 300 d 4Matic. Het betreft een mild hybrid-uitvoering van de OM 654 M-viercilinder dieselmotor. Hij beschikt over een geïntegreerde startdynamo en een 48V-boordsysteem. De 265 pk sterke zelfontbrander krijgt zodoende een elektrische boost van 15 kW, wat inhalen vergemakkelijkt. Met de komst van het vernieuwde motorblok verdwijnt de vorige 2,0-liter viercilinder nog niet. Naast de verbeterde 1993 cc-motor blijft de oude, niet-geëlektrificeerde 1950 cc-motor als 220 d, goed voor 194 pk/400 Nm. Overigens is er nog een derde zelfontbrander beschikbaar, de CLS 400 d. Deze 1925 cc-viercilinder levert 330 pk en 700 Nm zonder elekto-ondersteuning.
AMG 53
Het gamma benzinemotoren is ongewijzigd. De vierdeurs coupe is er als 350, 450 en AMG 53. In de basisversie hangt Mercedes een 2,0-liter viercilinder met 299 pk. De 450 komt voor de dag met een 3,0-liter zescilinder (lijn)motor, goed voor 367 pk. Het topmodel voor de CLS-familie is de AMG 53 met 435 pk sterke 3.0-zescilinder en EQ-boost van 16 kW. De exterieure aanpassingen voor de AMG 53 bestaan uit een hertekende voorskirt in A-wingdesign met zwarte flics en zichtbare ‘air curtains’, gewijzigde grille met verticale spijlen en in gepolijst aluminium uitgevoerde ruitframes (optioneel zwart).
Actief
De nieuwste wijzigingen komen bovenop de reeks die Mercedes-Benz afgelopen zomer al op de vierdeurs coupé doorvoerde. Toen werden hoofdzakelijk de rijassistentiesystemen opgewaardeerd, zoals de actieve remassistent en actieve snelheidslimietassistent. Ook de actieve file-assistent en het automatisch in- en uitparkeerhulpsysteem werden destijds geïntroduceerd. Toen onderging ook het infotainmentsysteem MBUX een reeks verbeteringen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’