De bezuinigingen hakken er flink in bij het Duitse Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz. Volgende maatregel is het naar huis sturen van 1.100 medewerkers en het vastzetten van de lonen.

De autobranche heeft het zwaar. De autoverkopen blijven teruglopen en de investeringen rijzen de pan uit. Iedereen moet immers over op volledig elektrische voertuigen en ook zit autonoom rijden eraan te komen. Daarom zoeken steeds meer autofabrikanten elkaars hulp om de kosten van die investeringen te delen. Anderzijds moet er ook bezuinigd worden. Ola Källenius, Daimler-topman, liet eerder al weten dat hij flink ging snijden in de organisatie. Nu maakt hij duidelijk hoe hij dat gaat doen.

Loonsverhoging

Källenius is voornemens om 1.100 man de laan uit te sturen. En dan gaat het dit keer niet om de mensen in fabrieken die auto's bouwen, maar om de lui die daarboven zitten. Er gaan namelijk banen verloren tussen de managers die voor Daimler werken. 10% van de leiderschapsfuncties wordt opgeheven. Ook vraagt de topman dat niemand om een loonsverhoging vraagt. Dat wordt duidelijk uit een nota die vanuit de ondernemingsraat naar de werknemers is gestuurd.

Zo heftig als het klinkt, is het eigenlijk niet. De managers worden niet zomaar op straat gezet. Ze worden netjes uitgekocht, kunnen onderhandelen over hun vertrek of mogen op eigen houtje weg gaan. Geforceerde ontslagen zullen tot 2030 niet aan de orde zijn, dat beloofde Daimler in een pact dat in 2017 met de ondernemingsraad gesloten werd.

Verkeerde keuzes

Michael Brecht, hoofd van de ondernemingsraad, verzond de nota afgelopen vrijdag naar de werknemers. Hij laat daarin weten dat bij deze bezuinigingen de werknemers op de vloer niet de dupe mogen zijn van de verkeerde keuzes die in het management gemaakt zijn. Op dit moment zijn er nog geen mensen vertrokken. De ondernemingsraad is nog in gesprek met werknemersvertegenwoordigers.