Onder de naam E 300 de - jawel de 'de' hoort er ook bij - introduceert Mercedes-Benz een nieuwe plug-in hybride-variant van de E-Klasse. Hij is leverbaar als Limousine en Estate.

Aandrijflijn

Geen benzinemotor, maar een dieselkrachtbron voor deze e 300 de. De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter viercilinder OM 654-dieselmotor met 194 pk in combinatie met een 122 pk sterke EQ Power-unit. Die laatste is geïntegreerd in de 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 306 pk met zelfs 700 Nm aan koppel. Klinkt niet verkeerd. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 5,9 seconden en de topsnelheid komt uit op 250 km/h.

13,5 kWh accupakket

De elektrische topsnelheid bedraagt 130+ km/h. Volgens Mercedes-Benz kan de E 300 de dankzij een 13,5 kWh accupakket - geplaatst net achter de achterbank - maximaal 54 kilometer volledig elektrisch rijden (Estate: 52 kilometer). Het gecombineerde brandstofverbruik komt uit op 1,7 l/100 km. Over oplaadtijden is niets bekend.

ECO-hulpje

Mercedes-Benz heeft een ECO-assistent ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te rijden. De auto geeft bijvoorbeeld aanwijzingen op momenten dat het raadzaam is om het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert. De auto heeft verder een 'zeilfunctie' en recuperatie-aansturing. Het systeem gebruikt hiervoor navigatiedata, verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera). De Mercedes-Benz E 300 de kost op z'n minst 68.414 euro. Hij is per direct te bestellen.