Mercedes-Benz presenteert de CLA Shooting Brake. De stationwagenversie van de CLA is in bijna alle opzichten gegroeid en wordt daardoor net iets praktischer. Mercedes-Benz belooft ‘een sportwagen met bagageruimte’.

De CLA Shooting Brake deelt zijn techniek en interieur met de CLA Coupé. Tot en met de voorste portierramen zijn de auto’s identiek, daarna loopt de daklijn aanzienlijk minder sterk af waardoor meer hoofdruimte geboden wordt. Na het passagierscompartiment loopt de daklijn met een scherpe knik af.


Twee millimeter lager

De CLA Shooting Brake groeit in bijna alle opzichten. De koets is 48 mm langer, 53 mm breder maar ook 2 mm lager. Dit bezorgt hem krachtigere proporties terwijl inzittenden profiteren van meer schouder- en elleboogruimte. Ondanks het minimaal verlaagde dak groeit de hoofdruimte voor met 9 mm en achterin met 8 mm.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Sportieve afstemming

Samen met de CLA Coupé is de Shooting Brake nadrukkelijk sportief afgestemd. Dat wordt bewerkstelligd door een combinatie van grote spoorbreedte, laag zwaartepunt en multilink achterwielophanging. Een dikkere stabilisatorstang vermindert het rollen van de carrosserie. Optioneel is adaptieve demping leverbaar, waarmee het onderstel sportiever of comfortabeler kan worden afgesteld.


Lage luchtweerstand

De CLA Shooting Brake heeft een cW-waarde van 0,26 en is daarmee bijzonder gestroomlijnd, al is de CLA Coupé met 0,23 nog aerodynamischer. De luchtweerstand is niet alleen belangrijk geweest voor het reduceren van verbruik, maar ook om windgeruis terug te dringen.

Topmotor met 225 pk

De voorlopige topmotorisering is de 225 pk sterke viercilinder van de CLA 250. Deze is leverbaar met voorwielaandrijving en een 7G-DCT-automaat. Bij introductie van de CLA Shooting Brake, in september 2019, is er een uitgebreide range aan benzine- en dieselmotoren leverbaar. In een later stadium verwachten we ook echt snelle versies van Mercedes-AMG.