Je kunt ook milieuvriendelijk aan het werk met de nieuwe Mercedes Citan
Mercedes-Benz presenteert een nieuwe generatie Citan. De kleinste bedrijfswagen van het Duitse concern is volledig vernieuwd en wordt zelfs leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn onder de naam eCitan.
Ook ditmaal deelt de Mercedes zijn technische basis met de Renault Kangoo, terwijl Nissan aanhaakt voor eveneens een omgelabelde versie. Toch is het design van de Duitse transportauto net iets anders dan van zijn Franse broertje.
Een frisse blik op een bekend platform
De bumper, koplampen en motorkap vinden we alleen terug op de Mercedes Citan. Aan de achterkant verklapt de vorm van de achterlichten en deuren dat hij wel degelijk familie van de Renault is.
Het dashboard is daarentegen wel van Mercedes zelf. Het kleine 7 inch centrale touchscreen beschikt optioneel zelfs over MBUX, het softwaresysteem van de Duitse fabrikant dat we ook in andere personenauto’s zien.
De Mercedes Citan blijft een praktische bedrijfsbus
Allemaal leuk en aardig, maar waar het bij een bedrijfsbusje natuurlijk echt om draait is hoe praktisch hij is. De Citan heeft een inhoud van 2,9 m3. Hier passen twee europallets achter elkaar. Standaard heeft het model een schuifdeur, maar je kan ook kiezen voor deuren aan beide kanten.
Naast bestelwagen wordt de Mercedes-Benz Citan ook als Tourer geleverd. Dit busje heeft 5 in plaats van 2 tot 3 zitplaatsenop één zitrij. Ook krijgt deze Tourer een iets andere ophanging waardoor hij meer comfort biedt, maar minder laadvermogen heeft.
Mercedes werkt aan de elektrische Citan
Mercedes komt met een heel scala aan motoren voor de nieuwe Citan. De bestelauto wordt geleverd met drie dieselmotoren: 108 CDI, 110 CDI, 112 CDI. Deze hebben opeenvolgend 75, 95 en 116 pk uit een 1,5 liter viercilinder. De bestelauto op benzine komt als 110 en 113. Dit zijn 1,3 liter viercilinders die 102 en 131 pk leveren. Uiteraard zijn het Renault-motoren. Het Franse concern bouwt de auto ook.
Dieselen in de Tourer kan alleen met de 110 CDI-uitvoering. Wil je benzine rijden dan zijn zowel de 110 als 113 beschikbaar. In de tweede helft van 2022 komt er ook een elektrische eCitan bij. Deze heeft een actieradius van 285 kilometer, al ligt het er maar net aan hoeveel zware pallets achterin staan.
Mercedes-Benz EQT wil geen broertje van de Renault Kangoo zijn
Hoeveel de nieuwe Mercedes-Benz Citan (Tourer) en eCitan gaan kosten is nog onbekend. Later voegt Mercedes-Benz nog een luxueuze personenautoversie aan het gamma toe. Dat model wordt als ruimte-auto in het C-segment gepositioneerd en gaat T-Klasse heten.
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!