Mercedes-Benz A-Klasse krijgt geen opvolger
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-35-4matic-shooting-brake-11.jpg)
Het is over en uit met de Mercedes-Benz A-Klasse. In 2025 stopt de bouw van het huidige model, die géén opvolger krijgt.
Dat schrijft het Duitse Handelsblatt vandaag. De A-Klasse verdwijnt per 2025, maar vanaf dat jaar is het ook gedaan met de B-Klasse. De Duitse autbouwer ziet geen toekomst in een opvolger voor die compacte MPV.
CLA blijft
Dat betekent overigens niet dat de complete familie van de A-Klasse verdwijnt. Mercedes-Benz heeft diens instap-familie de laatste jaren enorm uitgebreid en een aantal modellen blijft ook na 2025 leverbaar. Denk daarbij aan de CLA, die er als sedan en Shooting Brake is. Ook voor de GLA en GLB blijft ruimte. Die zullen naar verluidt straks gebouwd worden op de nieuwe MMA-bodemsectie, zodat er naast hybride-varianten ook volledig elektrische versies van de genoemde auto’s verschijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FMercedes-Benz-A-Klasse2.jpg)
Van de GLA en GLB kennen we die overigens al, in de vorm van de EQA en EQB. Maar waar bij die modellen een variant met verbrandingsmotor altijd leidend was, geldt dat voor de nieuwe generatie auto’s juist andersom. Voor de MMA-bodemplaat gaat men in eerste instantie uit van een elektrische aandrijflijn.
Weinig marge op A-Klasse
De A-Klasse verdwijnt dus als hatchback, de B-Klasse als MPV. Het mag geen verrassing zijn, daar Mercedes-Benz al langer met de twee modellen in de maag zit. De autofabrikant heeft de laatste tijd al vaker aangegeven dat het prioriteit geeft aan winstgevende modellen. Auto’s met veel marge dus, en juist op dat gebied zijn de A- en B-Klasse lastige producten voor Mercedes-Benz.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-b-class-2019-3.jpg)
Op auto’s in lagere segmenten zit immers minder marge dan op modellen in de hogere segmenten, laat staan die van SUV’s. Tegelijkertijd wil Mercedes-Benz ook snel diens gamma elektrificeren en ook dat gaat makkelijker met grotere en duurdere modellen, omdat de kosten van de dure elektrotechniek dan makkelijker worden terugverdiend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autovisie Fotoreportage | Sardinië met Aston Martin DBX707
-
Volkswagen ID. Buzz als bizarre camper van tuners
-
Hyperexclusieve Porsche 935 op zoek naar een nieuwe eigenaar
-
Hennessey Venom F5 komt als roadster met bizar veel vermogen
-
Elektrische camper duur? Deze 4 EV’s zijn geschikt voor een daktent
-
Rokers, gooi geen brandende sigaretten uit je auto
-
De Rodin Fzero is een abnormale hypercar voor het circuit
-
Waarom de allerbeste Toyota geen Toyota mocht heten | Sjoerds Weetjes 307
-
Zeldzame Nissan Skyline 2000 GT-R ‘Hakosuka’ te koop
-
Brabus maakt de EQS nóg aerodynamischer
-
MG 7 is vooralsnog niet voor Europa
-
Is dit de nieuwe recordhouder van Bugatti?