Mercedes-Benz 300 SEL 6.3: Sedan met sportwagenprestaties
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-2a.jpg)
De Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 was de topversie van de W109-serie en kwam tot stand onder leiding van de technisch leider bij het Duitse merk, Erich Waxenberger. Hij zag de Amerikaanse muscle cars met een dikke V8 aan de andere kant van de oceaan en besloot de gigantische motor uit een Mercedes-Benz 600, een 6.332cc V8, in de W109 te lepelen. In 1968 verscheen het model geheel onverwacht op de Autosalon van Genève.
Met zijn vermogen van 220 pk en zijn vermogen van 510 Nm was de 6.3 in staat een topsnelheid te behalen van 220 km/u en sprintte de grote limo van 0 naar 100 in een onwaarschijnlijk snelle 6,5 seconden! Daarmee was deze Benz sneller dan een Porsche 911 S of een Jaguar E-Type. Tevens stond dit topmodel aan de wieg van het huidige AMG.
“AMG zorgde met een verrassing door met de 1,5 ton zware limo aan de start te verschijnen”
In 1971 zorgde Mercedes samen met AMG voor een verrassing op het circuit van Spa door met de 1,5 ton zware limousine aan de start te verschijnen van de 24-uurs race. Onder de kap van de knalrode racer lag een naar 6.8 liter vergrote V8 die goed was voor 428pk, 620Nm koppel en een topsnelheid van 265 km/u. Op het circuit van Franchorchamps was de grote Benz een unicum in het strijdveld dat gevuld was met de Ford Capri RS, Alfa Romeo GTA en de BMW 3.0 CS. Onverdienstelijk was men niet door tweede te eindigen in het algemeen klassement en eerste in de eigen klasse.
Deze Mercedes-Benz S-Klasse 6.3 uit 1970 is geheel opnieuw opgebouwd als raceauto naar voorbeeld van de legendarische Rote Sau en wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. Volgens de verkoper zou het een technisch hoogstandje zijn met een speciaal koelsysteem voor de motor, versnellingsbak en achteras. Helaas geeft de verkoper niet meer details prijs in zijn omschrijving. De prijs is helaas op aanvraag.
Via THECOOLCARS.nl de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst).
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-4.jpg)
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-3.jpg)
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-2a.jpg)
Lees ook:
- Peters Proefrit #20: Mercedes-Benz 500E (1991)
- Autospot: Mercedes-Benz SLS AMG en...
- Autovisie TV: De Mercedes-Benz 300 SL-koning van Canada
- Uw Garage: Mercedes-Benz 300 SL (1989)
Ook interessant
-
Een derde Nederlandse Hyundai’s Kona Electric terug
-
5 must-haves: LEGO-Porsche, handgemaakte Monopoly en meer!
-
Vijf redenen waarom we 25 jaar geleden de Porsche Boxster kregen
-
Je mag je Lamborghini Sian niet zomaar doorverkopen
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #9
-
Is de Mercedes-Maybach GLS over de top? Sjoerds Weetjes 228
-
Porsche Taycan helpt kunstenaars die door coronacrisis zijn getroffen
-
BMW M4 Cabrio is ready for take-off
-
Volkswagen presenteert in 2026 ‘droomauto’
-
Wie een ‘normale’ M3 of M4 niet genoeg vindt: de Manhart MH3 en MH4
-
Hoofdstuk 2: dit is de Porsche Taycan Cross Turismo
-
Nog geen theorie-examen, maar rij-examens mogen weer