De volledig elektrische auto’s doen bij AMG nog geen intrede, maar de heren uit Affalterbach laten langzaam maar zeker wel meer elektrische componenten toe in hun vierwielers. Volgende stap is de erg belangrijke turbo, deze wordt volledig elektrisch.


Tegenwoordig staat het verkleinen van de motorinhoud bovenaan het lijstje van mening autofabrikant. Daarmee kan de uitstoot makkelijk omlaag, maar om het vermogen hoog te houden gebruiken autobouwers steeds grotere turbo’s. Aan het gebruik van een turbo, zeker een grote, zit een belangrijk nadeel: 'turbo lag'. Daar houden automobilisten niet van en zeker niet als er een flink bedrag voor een krachtige auto is betaald. De oplossing hiervoor is nu nog een kleine elektrisch aangedreven compressor die de groter turbo van extra lucht voorziet zodat hij niet op basis van uitlaatgassen hoeft op te spoelen. Hierdoor verdwijnt de vertraging voordat het volledige vermogen van de motor beschikbaar is.

Volledig elektrische turbo

Bij Mercedes-AMG gebruiken ze die oplossing onder de naam EQ-Boost nu ook in de AMG 53 modellen. Maar de techneuten aldaar zitten niet stil, zij zijn alweer bezig met de volgende stap: de volledig elektrische turbo. Tenminste, dat beweert Tobias Moers, grote baas bij Mercedes-AMG: "There’s more to come. Wait and see. Electric turbochargers."

Hoe de elektrische turbo precies werkt wil de baas niet kwijt. Het enige dat hij vertelde is dat de nieuwe blazer niet alleen de motor van extra lucht voorziet en de turbo lag laat verdwijnen, maar dat hij ook elektriciteit terug in de auto kan pompen. Het lijkt er dus op dat het systeem de kleine compressor overbodig maakt door de echte turbo direct met een elektromotor aan te drijven, en hem anderzijds als dynamo te gebruiken.

Helaas liet Moers niet weten welke AMG als eerste gebruik maakt van de nieuwe technologie. De elektrische turbo komt waarschijnlijk pas op de markt nadat de Duitsers eindelijk de AMG One uitbrengen.