Het lijkt AMG maar niet te lukken om de Mercedes-AMG One geschikt te krijgen voor gebruik op de openbare weg. Insiders laten namelijk weten dat er weer problemen zijn met de aandrijflijn.

Mercedes-AMG One


Twee jaar terug maakten we kennis met de toenmalige Mercedes-AMG Project One. Tegenwoordig heet de auto gewoon 'One', maar op de naamsverandering na lijkt er weinig schot in de ontwikkeling te zitten. In 2018 lieten de heren uit Affalterbach al weten dat ze moeite hadden om de F1-motor geschikt te krijgen voor dagelijks gebruikt. Destijds vertelden ze dat de One negen maanden later dan gepland zou komen. Nu lijken de problemen groter dan verwacht, want de geruchten gaan dat de AMG One nog eens twee jaar later komt.

Niet mogelijk

Volgens Auto Motor und Sport blijkt het geschikt maken van de 1,6 liter V6 toch minder makkelijk dan gedacht. Het ombouwen van een Formule 1-motor vergt natuurlijk nogal wat stappen die alles behalve normaal zijn. Zo zit je bijvoorbeeld al met het feit dat F1-motoren starten met externe starters en vooraf opgewarmde olie. Beide zijn niet mogelijk voor de One. Daarbij komt nog eens dat de tijdsdruk de milieu-eisen voor deze auto steeds strenger maakt. Dat maakt de ontwikkeling van deze auto nog ingewikkelder.

Mercedes-AMG One


Ook zitten de Duitsers met duurzaamheid in hun maag. In de Formule 1 hoeft een motorblok niet lang mee te gaan, dus kan hij veel op hoge toeren draaien. En hoewel de One's waarschijnlijk nooit veel kilometers zullen afleggen is het toch van belang dat ze niet na 2.000 kilometer uit elkaar ploffen. Het Duitse blad meldt dan ook dat de heren bij AMG de aanpassingen naar straatauto zwaar onderschat hebben.

Belofte

Daarmee zitten ze bij AMG wel met een flink probleem. Uiteindelijk moeten er 275 AMG One's gemaakt worden. Ze zijn allemaal al verkocht als een hypercar met Formule 1-motor die minimaal 1.000 pk produceert waarmee hij een topsnelheid van 350 km/h kan aantikken. En gezien de kopers er 2,5 miljoen euro voor neergeteld hebben, is de kans groot dat ze AMG aan de belofte houden.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One