[Vul zelf merk en model in] zet nieuw ronderecord op de Nordschleife
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F22C0385_005.jpg)
Onze excuses … We zijn vergeten om de kop van ons standaard nieuwsbericht aan te vullen met ‘Mercedes-AMG One’. Een record op de Nordschleife is inmiddels zo’n stuk agendanieuws geworden, dat we daar niet iedere keer een nieuwe tekst voor willen maken.
De Mercedes-AMG One dus. Het zorgenkindje van Stuttgart, dat veel langer in ontwikkeling bleef dan de bedoeling was. Mercedes wilde zijn Formule 1-techniek uitventen in een straatauto, maar dat bleek complexer dan gedacht. De 1,6-liter turbo-V6 met hybride-ondersteuning was te luid, draaide een te hoog stationair toerental en bleek niet garant te kunnen staan voor veel kilometers.
Kopers van een Mercedes-AMG One maken geen kilometers
Nou is het geluk dat kopers van dit soort hypercars nauwelijks kilometers maken, dus maakt het niet uit dat de motor om de 50.000 kilometer volledig gereviseerd moet worden. Zonde eigenlijk, want met 1063 pk en een 0-100 km/h-tijd van 2,9 seconden zal de One vast spectaculair zijn.
Veel sneller rond de Nordschleife dan de Porsche 911 GT2 RS
Om dat te bewijzen heeft Mercedes de auto meegetroond naar de Nordschleife voor een recordpoging. En die is gelukt. De AMG One kwam al na 6:35,183 minuten over de eindstreep van het ruim 20 kilometer lange circuit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F22C0385_002.jpg)
Daarmee pakt Mercedes het record af van Porsche, dat vorig jaar een tijd neerzette van 6:43,300 met een 911 GT2 RS met Manthey Racing-kit.
Absolute record nog steeds in handen van de Porsche 919 Hybrid
Het kan overigens nog veel sneller dan dat. Het absolute record op de Nordschleife is in handen van de Porsche 919 Hybrid Evo. Het aangepaste Le Mans-prototype ging meer dan een minuut sneller dan de Mercedes-AMG One en zette een ongelofelijke tijd neer van 5:19,546 minuten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Europese klassiekers uit de VS van die lelijke, zwarte bumpers hebben
-
Waarom je deze Mercedes-AMG GT gerust een varken mag noemen
-
Waarom jij met je bedrijfsbus de Nürburgring niet meer op mag
-
Deze horrorcreatie was een Mercedes G-Klasse! En hij is te koop…
-
Dat rijke Chinezen geen smaak hebben, bewijzen deze blingbussen van Mercedes
-
Gespot! Komt Mercedes-baas Ola Källenius praten over samenwerking met Nio?
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Dit is hoe extreem duur de krachtigste Mercedes S-Klasse is
-
Waarom je de nieuwe Mercedes GLC Coupé zou willen? Eén reden
-
Ja, er bestaat een Mercedes G-Klasse Coupé! En je kunt hem nog kopen ook…
-
De gepantserde Mercedes S-Klasse Guard is een tank op wielen
-
Met deze Mercedes-AMG ben je zo cool als het absolute nulpunt!