Van uitstel kom afstel. Tenminste, zo gaat het gezegde. En de Mercedes-AMG One is ondertussen al meerdere keren uitgesteld. Maar hij komt echt in 2021. Heus waar.

Mercedes-AMG One


In 2017 kwam Mercedes-AMG met geweldig nieuws: het zou een hypercar bouwen op basis van hun Formule 1-bolide. Dat hield in dat deze een hybride 1.6 liter V6 met meer dan 1.000 pk zou krijgen. Helaas bleek al snel dat het makkelijker gezegd dan gedaan is om een F1-motor in een straatauto te plaatsen. Mercedes-AMG liep tegen flinke problemen aan en moest de auto nu al twee keer uitstellen. Maar nu zet het bedrijf een harde deadline: in 2021 begint de uitlevering van de Mercedes-AMG One toch echt.

5.000 toeren per minuut

Een van de grootste problemen waar de autofabrikant tegenaan liep was het stationair laten draaien van de V6. In de Formule 1 is het acceptabel als dat op 5.000 toeren per minuut gebeurt, in een auto waarmee je voor verkeerslichten moet wachten is dat iets minder prettig. Daarnaast zou de ONE met geen mogelijkheid door de emissie- en geluidstest komen als de motor niet op 1.200 toeren stationair zou kunnen lopen. Gelukkig lijkt dit euvel nu verholpen.

Mercedes-AMG One


Een ander punt van aandacht was het starten van de auto. Zoals je wellicht wel eens gezien hebt, start Lewis Hamilton zijn W10 EQ Power+ niet met een druk op de knop. Een externe startmotor wordt aan de auto gekoppeld waarmee het geheel op toeren wordt gebracht en dus kan starten. Ook wordt de olie in een F1-bolide voorverwarmd voordat de motor gestart wordt. Maar ook deze problemen behoren tot de verleden tijd, want Michael Knöller, AMG's hoofd van product management, laat tegenover Road & Track weten: "we hebben wat uitdagingen gehad, maar nu hebben we een omslagpunt gehaald."

Mercedes-AMG W08

De Mercedes-AMG One krijgt dezelfde aandrijflijn als in de Mercedes-AMG W08 Formule 1-wagen uit 2017 zat. Het plan is vooralsnog om maar 275 exemplaren van de One te maken. Deze kosten 2,275 miljoen euro per stuk. Vanzelfsprekend zijn alle auto's al verkocht.