Mercedes-AMG GT4 ondergaat een facelift
Na 363 races, 137 podiumplaatsen en 151 overwinningen in zijn klasse en 53 overall-overwinningen sinds 2018, acht Mercedes-racetak AMG de tijd rijp om zijn GT4-racewagen onder handen te nemen. Per direct is de vernieuwde Mercedes-AMG GT4 te bestellen.
De kleinere broer van de GT3 – die geboren werd als ongepland nakomertje – moet de succesvolle reeks voortzetten, zeker nu de raceklasse aan populariteit wint. Van de eerste uitgave wist Mercedes-AMG meer dan 120 stuks wereldwijd te leveren. Al die Mercedes-AMG GT4’s maken deel uit van Customer Racing Teams, die door de fabrikant ondersteund wordt.
Designafdeling
Het nieuwste model zal binnenkort op de circuits verschijnen. Hij is te herkennen aan enkele exterieure aanpassingen die de designafdeling in samenspraak met de techneuten van de Motorsport-divisie hebben doorgevoerd. Grotere luchtinlaten veranderen het aangezicht van de racewagen, net als de lichtunits. De Mercedes-AMG GT4 beschikt nu over dezelfde koplampen als de GT3, die weer zijn afgeleid van de straatversies. De lichtopbrengst belooft beter te zijn.
Remkoeling
De focus lag echter niet puur op het cosmetische deel, maar op verbeterde techniek. Mercedes-AMG claimt een verbeterde remkoeling rond de voorste as en een aangescherpte koeling van de motor. Het resulteert in grotere luchtinlaten aan de voorzijde, waarachter ook gewijzigde luchtstroomkanalen schuilgaan. Meer hittebescherming, andere schijven en geoptimaliseerde remklauwen dragen eveneens hun steentje bij.
Brandstofzak
Wat de bekende 4,0 liter V8-biturbo benzinemotor aangaat, heeft het motorblok een effectievere koeling, zoals de fabrikant het stelt. Een afwijkende luchtinlaat die is vervaardigd uit koolstofvezel en een nieuwe oliekoeler zorgden ervoor dat de motorkap opnieuw gevormd werd. Volgens Mercedes-AMG is de GT4 nu in staat beter in warme omstandigheden te presteren. De benzinemotor haalt nu zijn krachtdrank uit een grotere brandstofzak. Door het volume te vergroten komt dat deelname aan langeafstandsraces ten goede. Naast enkele aanpassingen aan de achteras, waarbij de GT4 componenten van de GT3 krijgt, beschikt het model ook over een aangepast veiligheidspakket.
Oude GT4 ombouwen
Mercedes-AMG rondt momenteel de homologatie van de GT4-racer af. De orderboeken zijn echter al geopend. Klanten die nu wachten op hun oude GT4 kunnen de sportwagen laten aanpassen.
- Motor: 4.0 V8 biturbo, 3982 cc
- Vermogen: maximaal 476 pk
- Koppel: maximaal 630 Nm
- Transmissie: sequentiële AMG 6-trapsversnellingsbak, met schakelpeddels
- Gewicht: < 1.390 kg
- Remmen: composiet schijven, 390 mm vóór, 355 mm achter
- Wielen: gesmede wielen met vóór 305/660-18 en achter 305/680-18 banden
- Lengte/breedte/hoogte: 4,619/1,996/1,284 m
- Wielbasis: 2,63 m
- Tankinhoud: 120 l
- Acceleratie 0-100 km/h: <4,0 s.
- Topsnelheid: 250+ km/h
- Prijs: € 209.000,- (exclusief belastingen)
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg