Mercedes-AMG presenteert de nieuwste versie van de AMG GT R, de GT R PRO. Die beschikt nog steeds over een biturbo 4,0-liter V8-motor met 585 pk, net als de ‘normale’ AMG GT R. Wat maakt deze AMG GT R PRO dan de ultieme circuitauto?

Pure hardware

De Mercedes-AMG GT R kun je goed vergelijken met de 911 GT3 van Porsche. Een sportauto die een pure rijervaring biedt op de straat en op het circuit. Voor wie wat vaker de Nürburgring opzoekt, is er nu de AMG GT R Pro. De GT R Pro kreeg geen extra vermogen, maar de Duitsers staken veel tijd in het onderstel, de lichtgewicht constructie, aerodynamica en het design. Een betere hardware voor een betere rijervaring dus.

Mercedes-Benz AMG GT R PRO


Naar eigen smaak afstemmen

Het nieuwe AMG-onderstel met schroefveren biedt je talloze mogelijkheden om de afstelling op het circuit aan te passen. De bestuurder kan niet alleen de veeruitslag mechanisch regelen, maar ook de druk en de rebound van de dempers afstemmen. Op die manier krijgt de bestuurder meer invloed op de grip en knik- en duikbewegingen van de AMG GT R PRO. Ben je dan klaar? Nee natuurlijk niet, met een instelbare carbon torsiestang op de vooras kun je het rijgedrag nog verder finetunen. De torsiestang op de achteras is gemaakt van lichtgewicht metaal en eveneens verstelbaar.

Mercedes-Benz AMG GT R PRO


Betere carrosseriestijfheid

Om de carrosseriestijfheid te verbeteren monteert Mercedes-AMG een koolstofvezel schuifpaneel in de bodem van de achterzijde. Dat lichtgewicht onderdeel maakt volgens de Duitsers de structuur van de achterzijde nog stijver en daarmee verbetert de carrosseriestijfheid aanzienlijk. De elektronisch geregelde, dynamische motor- en transmissiesteunen werden opnieuw afgestemd voor meer wendbaarheid en een betere respons.

Standaard trackpakket

De AMG GT R PRO krijgt standaard een trackpakket voor circuitgebruik. Dat pakket bestaat uit vierpuntsgordels voor de bestuurder en bijrijder, een brandblusser van 2 kilogram en een vaste rolkooi. Die bestaat uit een hoofdbeugel, beugel voor de gordels, twee beugels aan de achterzijde en een diagonale X-stang achterin. Ook het carbonpakket 1 met daarin een frontsplitter, vinnen op de spatschermen, sierlijsten in de dorpelverbreders, een carbon diffuser en een carbon dak met verlaagd middengedeelte is standaard op de PRO-variant.

Mercedes-Benz AMG GT R PRO


Koolstofvezel in overvloed

Wie hard wil gaan, moet ook snel kunnen stoppen. De AMG GT R PRO krijgt daarom een keramisch composietremsysteem met zwarte remklauwen. AMG-kuipstoelen van carbon houden je op je plek, terwijl de matte, titaangrijze lichtgewicht AMG-Performance wielen het gewicht nog verder omlaag brengen. Koolstofvezel domineert ook op de rest van de auto. De voorskirt met twee carbon flics aan elke zijkant, een forse frontsplitter, luchtsleuven in de voorschermen  en aero-elementen aan de zijkant van de auto zijn opgetrokken uit het lichtgewicht materiaal.

Mercedes-Benz AMG GT R PRO


Verfijnde aerodynamica

De aerodynamica van de AMG GT R PRO wordt verder verfijnd met de vaste achterspoiler met spoilerlip, die de downforce op de achteras verhoogd. De spoiler zit stevig vast met gefreesde aluminium beugels: een verwijzing naar de autosport. Daarnaast is de Pro direct herkenbaar door zijn folie met racingstripes over de motorkap, het dak, de kofferdeksel en de flanken van de auto. Bij deze exclusieve lakkleur selenietgrijs magno krijg je lichtgroene folie. Bij de overige carrosseriekleuren is de folie donkergrijs. Is het niet je smaak? Dan kan je de folie ook achterwege laten.

Een subtiele facelift

Mercedes-AMG introduceert met de AMG GT R PRO direct wat noviteiten voor alle andere AMG GT-modellen. Die krijgen voortaan een volledig digitaal instrumentarium, tiptoetsen op de middenconsole en nieuwe LED-koplampen. Aan de motoren past AMG niets aan. Het modellengamma van de AMG GT ziet er als volgt uit.

Mercedes-Benz AMG GT familie


Mercedes-Benz AMG GT R PRO