Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 12 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Spierballentaal en stille diplomatie: Mercedes-AMG GT 63 S vs. Porsche Taycan Turbo S

In de huidige Autovisie botsen de Oude en de Nieuwe Wereld. Gesymboliseerd door de 639 pk sterke Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ GT 4-Door Coupé en de 761 pk Porsche Taycan Turbo S. Schreeuwen tegenover fluisteren.

Fotografie: Jérôme Wassenaar

In de traditionele beschavingen vormt Mercedes-AMG een ondoordringbaar machtsblok. Niet alleen domineren ze de hyperintelligente competitie van de verbrandingsmotor, maar ook buiten de Formule 1 houden ze huis met hun snelle straatauto’s. De verkoopaantallen zijn ongekend en ze rijgen prestigieuze records op de Nordschleife aaneen. Zowel de twee- als deze vierdeurs AMG GT triomfeerden recent nog op dat podium. De katheder waar elk zichzelf respecterend automerk een overwinningsspeech wil houden.

Kernmacht 

Geen mens die een dergelijke titel als verkoopargument voor de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ GT 4-Door Coupé meeneemt naar de showroom, maar in de Oude Wereld telt het. Als je in die vijandige omgeving overeind blijft, dan ben je een automobiele kernmacht. Een V8 met 639 pk en 900 Nm geeft nu eenmaal privileges. Stille diplomatie is hem vreemd. Bulderen voor het oog van de wereld. Altijd op de linkerbaan, altijd vooraan bij het stoplicht en altijd als eerste weg.

Vreemde schepsels

In de Porsche Taycan Turbo S is de mindset onvergelijkbaar. Testosteron en adrenaline zijn stoffen voor onontwikkelden uit een ander stelsel. Gevoelsmatig zweef je in de Taycan Turbo S door een achterhaald universum van een primitieve levensvorm. Pluimende uitlaten en het geluid van piepkleine explosies ergens in de neus van die vreemde schepsels. Vol verbazing aanschouw je vanuit een superieure dimensie het gepeupel. Die op zijn beurt met ontzag kijkt naar het ongeïdentificeerde object. De organische vormen roepen associaties op met het paardenras uit Stuttgart. Maar die produceren toch altijd idioot veel geluid?

Overheersen

Niet in de Nieuwe wereld van de Porsche Taycan Turbo S waarin een andere orde is gecreëerd. Een rondje Nordschleife snel afleggen? De Taycan deed het voor de bühne, maar lacht vanbinnen minachtend om dat geasfalteerde Colosseum. Hij scoort met ongekende cijfers. Met 761 pk en 1050 Nm bevindt hij zich nog enigszins in de aardse atmosfeer, maar met zijn volts en kW’s betreedt hij een andere wereld dan de fossiele. Die hij of een nazaat vroeg of laat gaat veroveren. Elektrische voorstuwing gaat overheersen. En snel ook.

3,2 tellen naar 100

Voordat die totale verschuiving plaatsvindt, zal de Porsche Taycan Turbo S eerst moeten laten zien dat het ook aannemelijk is. Een zege op de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ GT 4-Door Coupé is daarvoor een overtuigend begin. Dat is niet zo gemakkelijk. De AMG heeft 4,0-liter V8 met dubbele twin-scroll turbo die 639 pk en 900 Nm optrommelt. De sportiefste Internal Combustion Engine die het Daimler-concern op het moment levert en die achtcilinder is bepalend voor de prijs van deze AMG. Hij knalt er in 3,2 seconden mee vanuit stilstand naar 100 km/h.

Nog sneller

Gaat u maar even verzitten voor de Porsche Taycan Turbo S. Het toekomstbeeld volgens een bedrijf dat zijn bestaansrecht ontleent aan het ontrafelen van ingewikkelde kwesties. Daarom geen Tesla-kloon, maar een auto die fundamenteel anders is opgezet. Met een 800 volt-boordnet in plaats van de gebruikelijke helft daarvan, zodat de stroomsterkte kon worden gehalveerd. Daardoor blijft de 93,4 kWh-accu makkelijker op zijn ideale temperatuur gedurende ontladen en snelladen. Met als doel de prestaties op alle vlakken indrukwekkend te houden. Dat is gelukt, want onze meetapparatuur verslikte zich bijna. Hij sprint namelijk in een voor dit formaat auto ongekende 2,………

Benieuwd naar de complete reportage én de bizarre sprintcijfers van de Taycan? Lees dan verder in Autovisie nummer 25 die nu in de winkels ligt!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.