De aankomende Mercedes-AMG A45 krijgt hem mee: de 421 pk sterke tweeliter vierpitter. Mercedes-AMG geeft ons nu wat meer informatie over ’s werelds krachtigste productie viercilinder.

Mercedes-AMG M 139


Toen Mercedes-AMG in 2013 de eerste A45 toonde, zette het de toon als het aankwam op vermogen uit een tweeliter viercilinder turbomotor. Het blok (M 133) in de hot hatch was goed voor 360 pk. Dat was nog niet genoeg, want in 2015 werd het vermogen van het blok verder omhoog geschroefd naar 381 pk. Voor de nieuwe A45 is een compleet nieuw blok ontwikkeld. Deze legt de lat nog veel hoger. 40 pk hoger om precies te zijn.

Heet en koud

De nieuwe krachtbron haalt zijn 421 pk en 500 Nm voornamelijk uit een grotere en betere turbo en aanzienlijk verbeterde koeling. Dit laatste bleek voornamelijk een uitdaging omdat Mercedes-AMG het blok 180 graden gedraaid in een auto lepelt. Dit komt uit het principe dat AMG heet en koud graag gescheiden wil houden.

Mercedes-AMG M 139


Dat houdt in dat de koude lucht via de voorkant van de auto direct de motor in stroomt. Maar daardoor moest de turbo achter het motorblok geplaatst worden. Iets wat tot problemen met de koeling leidt. Zeker gezien de hete uitlaatgassen ook aan die kant het blok verlaten.

Koeling

Om die problemen op te lossen heeft de motor onder andere losse koeling voor het blok en de cilinderkoppen. Ook zijn de uitlaatkleppen 18% groter zodat de hete lucht sneller afgevoerd wordt. Als laatste is de afdekking van de motor zo ontwikkeld dat er extra lucht over de turbo geleidt wordt. In het blok wordt er gebruik gemaakt van 0-20W-olie dat ook helpt met de koeling.

Over die turbo gesproken. Die heeft nu een compressieratio van 9.0:1, dit was 8.6:1 bij zijn voorganger. Ook kan hij op twee drukniveau’s draaien: 2,1 of 1,9 bar. Het eerste is bedoeld voor de S-versie van het blok. De tweede komt terug op de standaard-editie, die goed is voor 387 pk.

Benchmark

“We hebben reeds de benchmark gezet in het segment met de vorige motor. Met de grondig vernieuwde viercilindermotor moesten we de lat nog hoger leggen. En dat is gelukt dankzij revolutionaire oplossingen. Met de M 139 hebben we opnieuw laten zien hoeveel expertise er op motorengebied is bij Mercedes-AMG. Niet alleen is het vermogen per liter ongeëvenaard voor een turbomotor, het hoge efficiëntieniveau laat ook zien dat de verbrandingsmotor nog veel potentieel heeft”, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes-AMG M 139 'one man, one engine'


De M 139 wordt volgens Mercedes-AMG’s ‘One Man, One Engine’ principe met de hand in elkaar gezet de fabriek in Affalterbach. Daar is de hele productievloer geheel opnieuw ingericht om zo efficiënt mogelijk te werken. De productie is inmiddels begonnen.