Ola Källenius, de opvolger van Dieter Zetsche als CEO van Daimler, heeft grootse plannen voor de autofabrikant. Het bedrijf gaat zich meer focussen op Mercedes-AMG. Deze sportieve tak moet de komende jaren overschakelen op elektriciteit.


Voormalig Daimler-CEO Dieter Zetsche had als visie om Daimler meer te laten zijn dan alleen een autofabrikant. Hij investeerde in bedrijven als Car2Go en zag de transportsector als een potentiële groeimarkt. Ook begon hij een samenwerking met BMW op het gebied van elektrische deelauto's. Maar als het aan zijn opvolger Ola Källenius ligt, wordt dit allemaal teruggedraaid. Hij heeft andere plannen met Daimler. De nieuwe CEO vindt dat de autofabrikant in de eerste plaats een autofabrikant moet zijn. En dat ze meer moeten bouwen op het sportieve Mercedes-AMG. Dat laat hij weten in het Duitse Manager Magazin.

Verbrandingsmotoren

Om dat te kunnen doen, is Källenius' van plan om Mercedes-AMG te laten overgaan op elektrische aandrijving. Die stap zal niet binnen een dag genomen zijn, maar de eerste stappen in deze richting moeten volgend jaar al zichtbaar worden. Het merk toont dan namelijk de hybride-variant van de vierdeursversie van de AMG GT, die 800 pk en vierwielaandrijving krijgt. Daarnaast gaan er ook al geruchten dat de C63 AMG het vanaf het volgende model moet doen met een hybride viercilinder.

Ook wil de nieuwe CEO met Mercedes-AMG de concurrentie aangaan met Porsche. Hij wil dat de performance-tak uiteindelijk evenveel auto's verkoopt als het sportwagenmerk. Dat wil zeggen dat er jaarlijks minimaal 250.000 AMG's verkocht moeten worden.

Elektrische auto's

De omschakeling naar elektrische aandrijving gaat ook bij de andere Mercedes-personenauto's gewoon door, alleen iets minder drastisch. Waar veel fabrikanten nu platforms ontwikkelen voor volledig elektrische auto's, wil hij dat een nieuw Mercedes-platform geschikt is voor alle typen aandrijving. Volgens Källenius moet een platform in eerste instantie ontwikkeld worden voor een elektrische aandrijflijn, maar moet hij ook geschikt zijn voor diesel- en benzinemotoren. De eerste modellen op dit platform moeten we in 2024 gaan zien.