Mercedes-AMG G 63 natuurlijk ook weer van de partij
Nog meer Mercedes-nieuws en nog meer SUV-nieuws… Dit is de nieuwe Mercedes-AMG G 63. De 585 pk sterke blokkendoos staat uiteraard begin maart op de Autosalon van Genève.
Zijn voorganger had een 5,5 liter twinturbo V8 met 571 pk en 760 Nm. De nieuwe G 63 ruilt die krachtbron in voor de 4,0 liter twinturbo V8 uit de Mercedes-AMG GT R. In de G 63 heeft dat blok net zoveel vermogen (585 pk), maar een stuk meer koppel (850 Nm in plaats van 700 Nm). Van stilstand naar 100 km/h gaat daarmee in 4,5 seconden, maar al bij 220 km/h is de koek op. Tenminste, als je niet het AMG Driver’s Package besteld. Doe je dat wel, dan mag je door naar 240 km/h.
Side pipes
Zuinig is de 2485 kilogram wegende G 63 natuurlijk niet. In theorie zou hij genoegen moeten nemen met 1 liter brandstof op iedere 7,57 kilometer, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk nauwelijks haalbaar, ondanks de cilinderuitschakeling die de achtcilinder heeft. De aandrijfkrachten gaan overigens via een negentraps automaat naar alle vier wielen (40 procent naar voren, 60 procent naar achteren). Mercedes-AMG G 63 ademt uit door twee ‘side pipes’ links en twee ‘side pipes’ rechts.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag