Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 1 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Mercedes-AMG ‘feliciteert’ Porsche met ronderecord Nordschleife

Mercedes-AMG heeft op sportieve wijze Porsche gefeliciteerd met het veroveren van het ronderecord op de Nordschleife. Alhoewel, sportief…

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat de Nordschleife een nieuwe heerser heeft in de categorie productie-auto’s. Porsche zette met de 911 GT2 RS, met testrijder Lars Kern achter het stuur, een tijd neer van 6:43.300. Dat was op de ‘volledige’ versie van de Nordschleife, want er is ook een ‘korte’ variant. Hierbij begint de ronde pas bij het ingaan van de eerste bocht terwijl de timing stopt bij het uitkomen van de laatste bocht. Enkele honderden meters blijven dan dus ongemeten. Dat leverde een tijd van 6:38.835 op.

Auto in de showroom

Dat was de vorige nummer een, Mercedes-AMG, niet ontgaan. Het Duitse merk had het record met de GT Black Series staan met een tijd van 6:48.047 op de volledige lay-out en een 6:43.615 op de iets kortere baan. Dat was dus met een auto die je direct in de showroom kan kopen.

Porsche 911 GT2 RS

Slimme truc

Porsche had voor haar recordronde echter wel een slimme truc uit de hoge hoed getoverd. Zij zochten namelijk hulp op van Manthey, dat al jarenlang op de Nordschleife als raceteam actief is met de Porsche 911 GT3 R in de 24 uur van de Nürburgring. Dat was dit jaar met succes: ze wonnen de race (die overigens ruim 14 uur stil lag vanwege mist in de nacht).

Zij voorzagen de toch al snelle Porsche 911 GT2 RS van een ‘Performance Kit’ met onder meer aerodynamische verbeteringen en ook lichtere onderdelen. Door die aanpassingen is de hoeveelheid downforce toegenomen van 49 kg naar 70 kg bij een snelheid van 200 km/h. Dat is op het 20,8 kilometer lange circuit in de Eifel zeker geen overbodige luxe. Omdat deze Performance Kit te koop zal zijn voor eigenaren van de 911 GT2 RS, is het record ook definitief op naam van Porsche komen te staan.

Mercedes-AMG ‘feliciteert’ Porsche

Mercedes-AMG vatte het sportief op. Nou ja, soort van. Zij plaatsten op Facebook een felicitatie aan haar concurrent, al zit daar ook een kleine sneer in. “Eerlijke competitie heeft ons altijd geïnspireerd”, zo begint de felicitatie al op een licht kritische toon. “Gefeliciteerd met een dijk van een ronde op de Nordschleife, Porsche – al hadden jullie er wel een extra performance kit voor nodig om het record dat door de in serie geproduceerde Mercedes-AMG GT Black Series te verslaan.” Het knipoogje aan het einde van het bericht moet het wel een luchtige toon geven, al voel je ergens wel dat ze er mee zitten bij Mercedes-AMG. Maar dat kan alleen maar goed zijn, want het kan dan niet uitblijven dat zij een poging zullen doen om Porsche terug te pakken.

Tesla versus Porsche

Het is een hele eer om een ronderecord op de Nordschleife te pakken en dat kan – zoals gemerkt – leiden tot stevige onderlinge strijd. Zo was de Nordschleife twee jaar geleden nog het toneel van een recordpoging van Tesla, dat met de Model S in de elektrische klasse de Porsche Taycan Turbo S wilde verslaan.

Ook toen zette Porsche testrijder Kern achter het stuur. Hij had er vervolgens 7 minuten en 42 seconden voor nodig om over het slingerende asfalt te zoemen. Tesla zou even later een speciale versie van de Model S het circuit opsturen. Het ging om de Model S Plaid, die nog altijd op de markt moet komen. Een officiële rondetijd hebben we dan ook nog niet van die Tesla.

Productiemodel

Wel zou de eerste poging naar verluidt in 7 minuten en 23 seconden zijn verlopen, waarmee het dus al bijna 20 seconden sneller was dan de Porsche Taycan Turbo S. Even later kwam het merk terug met een verbeterde prototype en zou naar verluidt een tijd van 7:13 genoteerd hebben. Maar nogmaals: nog niet officieel door het circuit erkend omdat het nog niet een definitief productiemodel was.

Porsche Taycan

Overigens kon Tesla-topman Elon Musk het ook niet laten om een grapje te maken over de ‘Turbo’ aanduiding op de Porsche Taycan. Hij Twitterde direct na de lancering: “Um @Porsche, this word Turbo does not mean what you think it does.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.