Daar staan ze hoor, naast elkaar opgesteld als een ouder stel in matchende trainingspakken, de Mercedes-AMG C 63 DTM de Mercedes-AMG C 63 S Coupé Edition 1.

669481841133977405


Die laatste biedt Mercedes-Benz in twee uitdossingen aan. De eerste, die op bijgaande foto’s is te zien, is gespoten in de matte grijze kleur Magno Selenite Grey en afgewerkt met gele details. De andere variant is ingetogener, met strepen die donkergrijs zijn en een glanzend zwarte afwerking op de rand van de lichtmetalen wielen. Daarbij zijn ook andere carrosseriekleuren dan grijs beschikbaar op die laatste.

Bij een speciale tint en wat racestrepen blijft het echter niet. De Edition 1 krijgt lichtgewicht gesmede wielen en carbon-keramische remmen. Daarbij is hij uit te rusten met een AMG Aerodynamics-pakket, dat een grotere frontspoiler, bredere zijskirts en aanvullende flappen toevoegt in onder meer de achterste diffuser. In het interieur zijn AMG Performance-stoelen te vinden, bekleedt met nappaleer en geel stiksel, en een afgeplat sportstuur.

"De Edition 1 krijgt lichtgewicht gesmede wielen en carbon-keramische remmen"

Onderhuids verandert niets. De 4,0 liter V8 biturbo in het vooronder van de C 63 en C 63 S levert nog steeds respectievelijk 476 en 510 pk. De C 63 S sprint in 3,9 seconden van stilstand naar 100 km/h, waarmee hij dat 0,1 seconde sneller doet dan de C 63. De topsnelheid van beide is elektronisch afgeregeld op 250 km/h, maar wie het AMG Driver’s Package op de optielijst aanvinkt mag door naar 290 km/h.

De Mercedes-AMG C 63 DTM zit qua vermogen tussen beide straatauto’s in. De racer haalt 490 pk uit zijn 4,0 liter V8 biturbo, maar weegt slechts 1120 kg. De eerste circuittests van de machine starten in de winter, waarna de Mercedes volgend jaar april zijn debuut maakt in het nieuwe DTM-seizoen. De C 63 gaat daarin de strijd aan met de concurrentie van Audi en BMW, die met de RS5 en M4 DTM aan de start verschijnen.

670203461681027637
670203461681027637