Autovisie
Autovisie Nieuws 31 mrt 2021
Leestijd: 4 minuten

Mercedes-AMG aan de stekker, C63 met viercilinder

Kijk naar de kernwaarden van AMG. Het is pure autopassie, motorsport, dikke motoren en brullende krachtbronnen. Toch, Mercedes-AMG moet de transitie naar elektrificatie maken. Na de voorzichtige start met de EQ-techniek, gaat Mercedes’ sportieve label vanaf dit jaar een stap verder. De eerste elektrische AMG is aanstaande en eindelijk verschijnt ook de sportieve plug-in hybridetechniek.

Hoe lang is het wel niet geleden dat Mercedes-AMG de GT 4-door Coupé als concept car liet zien? Het was de Autosalon van Genève 2017. Het ging om een plug-in hybride, met V8-motor en elektro-unit aan boord. Nu, drie jaar later, gaat de versie er eindelijk komen. De aandrijflijn debuteert in de vijfdeurs GT 4-door Coupé en wordt daarna uitgerold over andere types. Zelfs de SL 73 staat op de agenda.

Inderdaad, 73 is de benaming van de plug-in hybrideversie. Hij krijgt de bekende 4,0-liter V8-motor die gekoppeld is aan een permanent synchroonmotor. Het systeemvermogen verschilt per productlijn. “We kunnen met de krachtcentrale inspelen op de veranderende eisen van de markt en klant bij toekomstige modellen“, zo stelt de fabrikant. De definitieve motor- en prestatiewaarden zijn op dit moment nog niet gespecificeerd, maar de grenswaarden zijn wel bekend. Mercedes-AMG noemt “meer dan 600 kW systeemvermogen en meer dan 1000 Nm systeemkoppel”.

Geschikt voor meerdere carrosserievarianten

Mercedes-AMG monteert de motor uiteraard voorin, net als de automatische transmissie met negen overbrengingen. De elektromotor bevindt zich op de achteras. Op de elektrische aandrijfbron plaatst Mercedes de vloeistofgekoelde batterij. Deze lay-out is geschikt voor meerdere carrosserievarianten en zelfs voor sportwagens, zo geeft AMG aan. Voor de GT 4-door Coupé heeft de aanwezigheid van de complete plug-in hybride-installatie geen invloed op de laadruimte en het leefcompartiment, zegt het merk.

Piekvermogen van 150 kW

De capaciteit van het 89 kg zware 400V-accupakket bedraagt 6,1 kWh. De elektromotor zorgt voor een 70 kW continuvermogen. Gedurende tien seconden piekt de elektromotor tot 150 kW. Het koppel bedraagt dan maximaal 320 Nm. De trekkracht wordt middels de vier wielen op de weg overgebracht. Door aan de elektromotor een tweetrapstransmissie te koppelen, is de elektrische ondersteuning tot aan de elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/h continu aanwezig. Bij ongeveer 140 km/h schakelt de tweetrapsautomaat van verzet over om dat mogelijk te maken. Volledig elektrisch rijden is eveneens mogelijk, zij het tot 135 km/h. De auto rijdt ook desgewenst in de silent mode – dus op de elektrokracht – weg. Dat is wel iets anders dan de luidruchtige oerklanken die een AMG-model na de koude start produceert.

Elektrokracht vergroot prestatiepotentieel

De plug-in hybride laat zich in zes verschillende ‘AMG Dynamic Select’-standen rijden: ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’ en ‘Individual’. Naast dat parameters als gaspedaalrespons, transmissierespons, stuurkarakteristiek, de demping van het onderstel en motorgeluid op de rijstand is afgestemd, reageert ook de hybride-aandrijflijn anders. In alle gevallen is de elektro-ondersteuning bedoeld om het prestatieniveau op een hoger niveau te brengen. Weliswaar moet de elektrificatie van de krachtcentrale er ook voor zorgen dat er efficiënter met de benzine wordt omgesprongen, het is niet de bedoeling om tot de laagste CO2-waarde te komen.

Mercedes-AMG herziet leveringsprogramma GT

Nog een keer 800 pk in de Mercedes-AMG GT 63

E Performance

Dat geldt ook voor de krachtbron die na de stekker-V8 komt, de E Performance-motor met de bekende 2,0-liter viercilinder benzinemotor, een elektrische uitlaatgasturbo en een elektromotor. De aandrijflijn debuteert in de C63 van de volgende generatie en maakt daarmee een einde aan de V8-motor voor de C-Klasse. De in lengterichting gemonteerde vierpitter beschikt over een elektrische uitlaatgasturbo. Voor Mercedes een primeur. Het is de eerste maal dat de technologie, die het bedrijf voor de Formule 1-auto als MGU-H (Motor Generator Unit Heat) ontwikkelde, op een productieauto verschijnt. Het voordeel van een elektronische aansturing van de turbo is een snellere reactie bij lage toerentallen. De luchtversneller reageert rapper dan wanneer de uitlaatgassen de turbinewielen doen versnellen.

Krachtiger dan huidige C63

Volgens Mercedes-AMG ligt het prestatieniveau van de geëlektrificeerde viercilinder op dat van de huidige V8-biturbomotor. De vierpitter schopt het tot 449 pk. De aan de verbrandingsmotor gekoppelde elektromotor levert 150 kW, waarmee het systeemvermogen van de unit boven de 510 pk van de huidige C63 S ligt. Het bedrijf geeft aan dat de geëlektrificeerde viercilinder niet alleen voor de C63 is ontwikkeld. ook andere types krijgen de krachtcentrale, reken op de toekomstige GLC en SL.

Volledig elektrische AMG

Dan komt later dit jaar het eerste volledig elektrische AMG-model uit. Hij is gebaseerd op de nieuwe architectuur die de Duitsers specifiek voor elektrische modellen ontwikkelde. De EQS van Mercedes-Benz bijt de spits af, een Maybach volgt. De AMG komt er eveneens bij. Voor de motorsport-tak wordt afgetrapt met een model van het formaat E-Klasse. Volgens de heren van AMG is de aandrijflijn, het onderstel, het design en de uitrusting dermate afwijkend in vergelijking met de andere types dat er sprake is van een echte AMG.

Formule 1-techniek

Het merk spreekt van het “technologie-label” E Performance. De term is reeds zichtbaar op de Formule 1-auto van het concern. Een deel van de kennis komt dan ook bij de Formule 1-renstal uit Engeland vandaan, zoals de accutechniek met een twee keer zo hoge vermogensdichtheid en de elektrisch aangestuurde turbo.

Dit moet je zien! Rij mee met Peter Hilhorst

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.