Mercedes A-Klasse weer ter discussie
Vroegah, toen had Mercedes-Benz nog een eenvoudig en overzichtelijk programma, maar alleen al de A-Klasse-familie biedt meer varianten dan Mercedes’ leveringsprogramma uit de jaren tachtig. Maar daar komt mogelijk verandering in.
Ja, Mercedes geeft weer aan dat het te veel carrosserievarianten van de A-Klasse heeft, zoals het dat tijdens de carrière van de derde generatie ook deed. Er zullen bodystijlen verdwijnen, zo geeft de fabrikant ook nu weer aan. De grap is dat de A-Klasse ooit als vijfdeurs verscheen en er vervolgens ook een 3-deurs en lange versie aan toe werden gevoegd. Met ingang van de derde editie ging de designafdeling helemaal los en bestond de A-familie aan het einde van de rit uit een vijfdeurs hatchback, een sedan, een vierdeurs coupé (CLA), crossover (GLA) en een MPV (B-Klasse). Voor de bestaande A-Klasse deed Mercedes er nog een schepje bovenop door tevens een SUV (GLB) en Shooting Brake (CLA) uit te brengen.
Auto’s voor de wereld
Het werd meer en meer. Maar het schijnt nu echt op te houden. De drang van Mercedes-Benz om de koppositie onder de premiummerken te zijn, is niet meer. Het merk kijkt naar andere zaken en hoeft niet meer alle segmenten te bedienen. “We hebben al besloten dat we niet koste wat kost nummer één in afzetvolumes willen worden. De prioriteit ligt bij de inhoud van economisch succes. Daarbij zullen we altijd individuele modellen op de proef stellen”, aldus Markus Schäfer, Chief Operating Officer van Mercedes-Benz Cars, tegen Auto Motor und Sport.
Hij vervolgt: “We hebben ons in de loop der jaren goed gepositioneerd en onze klanten verjongd met ons grote portfolio. Maar het is belangrijk dat we auto’s voor de wereld bouwen, en het is bekend dat compacte modellen niet overal werken. Een auto moet dus even succesvol zijn in China, de Verenigde Staten én Europa. We blijven in het C-segment actief, maar kijken met welke varianten. We onderzoeken alle carrosserievarianten kritisch, ja. Niets van wat we gisteren deden is in steen gebeiteld. Sommige voertuigen staan zeer dicht bij elkaar.”
A-Klasse vijf miljoen keer gebouwd in Mercedes-fabriek Rastatt
20 jaar jonger
De originele A-Klasse begon zijn carrière als hoge, compacte, ruime hatchback. De Duitsers keken naar een alternatief concept voor het C-segment. De auto bleek door zijn hoge zitpositie voortkomend uit de sandwichbodemconstructie voornamelijk ouderen aan te spreken. Pas bij de derde generatie koos Mercedes voor het traditionele two-box concept in plaats van het monovolume. Om een brede, jonge kopersgroep aan te spreken bracht de fabrikant meerdere carrosserievormen. De traditionele A-Klasse kopers werden bediend met de B-Klasse. In gesprek met Autovisie in 2017 zei designchef Gorden Wagener voorafgaande aan de introductie van de huidige A-Klasse: “De A-Klasse verandert het “landschap in zijn segment wederom. Dat deden we door het radicaal andere ontwerp met de derde editie, waarmee we in zijn klasse de jongste kopersgroep aanspreken en de leeftijd van de A-Klasse-koper met 20 jaar verlaagden. Bij de marktintroductie hoorden we: ‘Je bent Mercedes. Dat kun je niet doen’. Maar kijk hoe succesvol de productlijn is. De afzet van de A-Klasse (de derde generatie, red.) steeg jaar na jaar.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver