Deze Mercedes A-klasse Häkkinen is even duur als een nieuwe A 200
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fxxxxx.jpg)
De Mercedes A-klasse is de afgelopen jaren erg veranderd. Waar we nu al snel denken aan een snelle A 45 AMG of een strak afgewerkte limousine, begon de productlijn van de A-Klasse met een iets wat suffe MPV-achtige hatchback. Van dit model kwam geen dikke AMG, maar wel twee opvallende Formule 1-edities. Eén daarvan is deze Häkkinen-uitvoering.
Er werden slechts 125 A-klasses gemaakt in deze Häkkinen-uitvoering. Eén exemplaar uit de serie staat nu te koop voor 44.900 euro. Voor 86 euro meer koop je in Nederland al een spiksplinternieuwe A200!
Een Mercedes A-klasse voor Mika Häkkinen
De speciale versie draagt de naam van Mika Häkkinen, samen met Damon Hill en Jacques Villeneuve de coureur die kampioenreeks van Michael Schumacher kon onderbreken. In 1998 en 1999 werd de Finse F1-rijder wereldkampioen.
Om Häkkinen en zijn McLaren-Mercedes-teamgenoot David Coulthard te bedanken voor hun prestaties, werden er 250 A-klasses gemaakt waarvan de ene helft de Coulthard-editie wordt genoemd en de ander de naam van de Finse coureur draagt.
Een bijzondere uitvoering
Maar wat maakt deze versie dan zo bijzonder? De A-klasse heeft een specifieke kleurstelling die verwijst naar Mercedes-McLaren. Onder de achterbumper vind je twee uitlaatpijpen en de banden worden gedragen door echte 17-inch AMG velgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FMB_A160_Mika_Hakkinen-10.jpg)
Het interieur is gemaakt van rood leer en voor zijn tijd rijk uitgerust. Zo beschikt het model over elektrische ramen, airconditioning, een glazen schuifdak, verwarmde voorstoelen en aluminium pedalen.
Wat echter ontbreek in de F1-editie is meer vermogen. Het exemplaar dat te koop staat is een A 160 en dus uitgerust met een 1,6-liter viercilinder. Deze is goed voor 102 pk en 150 Nm koppel.
Twee pedalen maar geen automaat
Hoewel de auto wel een handbak heeft met vijf versnellingen, zit er geen koppeling onder je linkervoet. De A-klasse heeft een automatisch koppelingssysteem waardoor je enkel de pook in de juiste versnelling hoeft te zetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FMB_A160_Mika_Hakkinen-13.jpg)
Sportiviteit vinden we alleen in het onderstel terug. Mercedes heeft sportophanging onder de niet echt sportieve W168 A-klasse gezet. Al wordt het model met het hoge zwaartepunt en zitpositie nooit echt een leuk sturend wagentje.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FMB_A160_Mika_Hakkinen-22.jpg)
Wat de Mercedes A-klasse Häkkinen die te koop staat bij een Duits bedrijf bijzonder maakt, is dat er slechts 215 kilometer mee gereden is. De auto is in 1999 afgeleverd in Rome en stond voor een groot deel van de tijd in showrooms en garages. De auto is dan ook alsof hij net uit de fabriek komt rollen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijden met Mercedes EQXX: efficiëntste elektrische auto (1200+ km)
-
De Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz A 45 AMG Edition 1
-
Deze occasion wil je: Mitsubishi Starion, Japanse cultauto
-
Dodge gooit SRT definitief aan ‘Charger’
-
Tast Dodge Hornet geloofwaardigheid Alfa Romeo Tonale aan?
-
Dit is de ‘donkere’ verkooptruc van Bentley voor Flying Spur
-
Komt er een Gigafactory voor accu’s naar Nederland?
-
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto