De Mercedes-Benz 230 SL 'Pagode' van Juriaan Vreeburg is geen klassieker die op een aanhanger naar evenementen wordt gereden. Hij wordt gebruikt waarvoor hij is gemaakt: om kilometers te maken.

_MG_0525.jpg


'Toen ik acht jaar geleden de sleutels van mijn 230 SL in ontvangst nam, stond de verkoper erbij te huilen. Op het laatste moment wilde hij van de transactie afzien, want zijn kinderen waren erg boos geworden toen ze hoorden dat hij de Pagode had verkocht. Dat de man er zelf eigenlijk ook helemaal niet vanaf wilde, bleek al uit het feit dat hij hem met opzet voor een veel te hoog bedrag op internet had gezet.

Toch wist ik op het moment dat ik de Mercedes zag, dat dit mijn auto zou worden. De 230 SL had jarenlang stilgestaan, dus er moest veel aan gebeuren, maar dat nam ik graag op de koop toe. Ik had eindelijk de klassieker gevonden waarnaar ik op zoek was. Vroeger heb ik een Mercedes 190 SL gehad, maar die is tegenwoordig erg moeilijk in een fatsoenlijke staat te vinden. Daarom koos ik ervoor om voor zijn opvolger te gaan. Ik ben verliefd op de Pagode. Het model is prachtig, rijden is super en het weggedrag is prima te vergelijken met dat van een hedendaagse auto.

“Als ik hem zou verkopen, zou ik slaande ruzie met mijn vrouw krijgen."

Goed, mijn SL is niet in concoursstaat, maar dat hoeft ook niet. Hij is technisch 200 procent in orde en daar gaat het om. Ik gebruik mijn Mercedes immers waarvoor hij is gemaakt: om ermee te rijden. Mijn vrouw en ik leggen elk jaar ongeveer 4000 kilometer met de auto af, vooral tijdens vakanties.

We gaan steevast ver weg. Ik denk dat we heel Europa hebben gezien. Snelwegen mijden we, want binnendoor rijden is veel mooier. Onze meest memorabele trip was naar Corsica en Sardinië. Echt een beleving om op die eilanden rond te toeren! We hebben daar geen dag slecht weer gehad. Want dat is belangrijk. De Mercedes is tenslotte een cabriolet, dus als het even kan, gaat het dak open."

Eigenaar: Juriaan Vreeburg (67)
Beroep: eigenaar groothandel
Auto: Mercedes-Benz 230 SL 'Pagode'
Bouwjaar: 1966
Geschatte waarde: €45.000
Gemaakt: 1963-1967
Motor: 2,3 liter zescilinder- in-lijn benzinemotor, 150 pk
Topsnelheid: 200 km/u
Toekomstplannen: "Als ik hem zou verkopen, zou ik slaande ruzie met mijn vrouw krijgen."