De enorme populariteit van SUV's in de Verenigde Staten zorgt voor meer verkeersdoden onder voetgangers. Dat heeft een onderzoek van de Detroit Free Press en USA Today aangetoond.

Lincoln Aviator


Sinds 2009 is het aantal voetgangers dat in de Verenigde Staten bij een verkeersongeluk omkomt met 46 procent gestegen. Het aantal dodelijke ongelukken met voetgangers waarbij een SUV is betrokken stijgt ieder jaar en is sinds 2009 met 69 procent toegenomen.

Mobiele telefoons

De meeste voetgangers die werden aangereden staken onverwachts de weg over of waren onder invloed van alcohol. Die factoren spelen echter al decennia een rol. Nieuw is afleiding door mobiele telefoons. Volgens de Detroit Free Press en USA Today is daar echter nog niet genoeg onderzoek naar gedaan en is het moeilijk te zeggen in hoeverre het toegenomen aantal doden daardoor komt.

Grotere kans op overlijden

Volgens de Nation Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zijn SUV's en pick-up trucks het grote probleem. Ze zijn hoog en hebben een relatief verticale voorkant. Een voetganger die wordt aangereden door een SUV of pick-up heeft een twee tot drie keer grotere kans om te overlijden dan een voetganger die wordt geschept door een gewone auto.

Aantal SUV's gegroeid

In 2015 becijferde de NHTSA dat SUV's en pick-ups betrokken waren bij 33 procent van de ongelukken met voetgangers, maar verantwoordelijk waren voor 40 procent van de doden. Sindsdien is het aantal SUV's en pick-ups op de Amerikaanse wegen alleen maar gegroeid. De NHTSA kondigde in 2015 aan met een nieuw scoringssysteem voor voetgangersveiligheid te komen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

Verkeersdoden

In 1979 kwamen in de Verenigde Staten ongeveer 8000 voetgangers om het leven door een aanrijding (een triest record), op een totaal aantal verkeersdoden van zo'n 51.000. In 2016 overleden 5987 voetganger (hoogste aantal sinds het begin van de jaren negentig), op een totaal aantal verkeersdoden van 37.461.