Nee, er is nog steeds geen Tesla Model 3 onder de veertig mille maar nu wel stevig verbeterde versies van de grotere Model S en X. Die komen door andere soft- en hardware nu tien procent verder op een acculading. Ook maakt de eerder geschrapte standard range-versie een comeback.

Tesla Model S


Motorwissel

Deze vernieuwde versies danken hun toegenomen range niet aan een grotere accu, want de maximum capaciteit bleef 100 kWh, maar aan verbeterde techniek. Tesla spreekt zelfs over een nieuwe aandrijflijn maar in feite blijkt het te gaan om het vervangen van de voorste elektromotor. Dat was eerst een inductiemotor, nu is het een motor van het zogenaamde permanente magneet-type. Alleen die motorwissel zou volgens Tesla al goed zijn voor 10 procent meer bereik. Daardoor vestigt de Model S een nieuw record, want hij haalt nu maximaal 610 km op één acculading. Met dank aan onder andere nieuwe wiellagers, andere banden voor sommige types waardoor de rolweerstand ook weer iets verlaagd is. En omdat alle kleine beetjes helpen is de luchtweerstand eveneens iets afgenomen door de aangepaste luchtvering met iets lagere rijstanden.

Tot 50% sneller


Sneller laden

Prima praktisch nieuws is dat de vernieuwde Tesla's nu sneller kunnen laden. Tot 200 kWh aan V3 Superchargers, bij de V2 versies moeten ze nog altijd 145 kWh kunnen halen. De Model X is er door de comeback van de standard range (WLTP-bereik schatting nu 375 km) die voorheen als 75D door het leven ging nu verkrijgbaar vanaf 87.100 euro, de Model S standard range (WLTP-bereik schatting 450 km) is er nu vanaf 82.400 euro.