Terwijl Mercedes-Benz nog hard werkt aan een elektrische auto met een range van zo'n 500 kilometer, lanceert Daimler hem al in China. Samen met BYD komt de fabrikant nu namelijk met deze Denza 500.


Facelift

Na vier jaar is het tijd voor een facelift voor de Denza 400, de elektrische auto die voortkomt uit de samenwerking tussen Daimler en het Chinese BYD. Het blijft alleen niet bij een strakgetrokken uiterlijk, want ook onderhuids is de auto onder handen genomen. Het accupakket is niet langer 62 kWh groot, maar heeft nu een capaciteit van 70 kWh. Met de nieuwe auto moet je volgens het bedrijf 'zo'n 500 kilometer' ver komen op een acculading en vandaar ook de nieuwe naam: Denza 500.

Denza 500

Toch zul je het dan wel heel rustig aan moeten doen en vooral de snelweg moeten vermijden. In de NEDC-cyclus scoort de auto namelijk een range van 452 kilometer. In de praktijk betekent dat doorgaans - als we naar andere elektrische auto's kijken - een range van net geen 400 kilometer, waarmee de naam van de Denza 400 eigenlijk best had kunnen blijven.

Twee motoren

De Denza 500 wordt in twee verschillende uitrustingsniveaus geleverd in China, de 'Lifestyle' en de 'Aurora'. Natuurlijk is er een verschil in de standaarduitrusting (andere wielen, een panoramadak en een beter audiosysteem), maar belangrijker is dat de 'Aurora' ook een sterkere motor krijgt. Standaard heeft de auto een elektromotor met 117 pk en 290 Nm, maar de topversie heeft meer vermogen. Daarin levert de elektromotor 184 pk en 300 Nm. Dat merk je vooral in de sprint naar 100 km/h, want in plaats van in 14 tellen, kun je dan in 10,5 seconden de honderd aantikken.

China

Er zijn geen verkoopplannen voor de Denza 500 buiten China, maar je moet niet vreemd opkijken als de techniek opduikt in een model van Mercedes-Benz. Niet in combinatie met dit platform, want dat werd al door Daimler gebruikt voor de eerste generatie Mercedes-Benz B-Klasse. Voor ons is het wachten op de eerste EQ-modellen van Mercedes.