De nieuwe generatie Ford GT wordt een stuk exclusiever dan zijn voorganger. De levenscyclus mag dan wel langer zijn dan de vorige generatie, maar doordat Ford er jaarlijks slechts 250 stuks bouwt, valt de totale oplage veel lager uit. Europa is de geluksvogel, want van de 250 units komen er jaarlijks enkele tientallen naar hier waardoor we meer GT’s op Europese bodem gaan zien.

Ford GT yellow


Ford heeft de vorige GT slechts twee jaar gebouwd. Er zijn in die 24 maanden ongeveer 4.500 auto’s gebouwd, waarvan 101 exemplaren zijn verkocht in Europa. De nieuwe GT heeft volgens Jan Herzog, verantwoordelijk voor de Edge, Mustang én GT in Europa, een veel langere levenscyclus, maar doordat Ford er op jaarbasis minder bouwt, blijft het model exclusiever dan zijn voorganger.

Er komen meer units naar Europa, belooft Herzog. Goedkoop wordt hij niet, want de prijs bedraagt ruim een half miljoen euro, exclusief belastingen. Problemen om de Europese orderboeken te vullen heeft Ford niet. Naar aanleiding van de GT-presentatie op de Autosalon van Genève afgelopen maart is er volgens Herzog veel vraag ontstaan. “Op de beursvloer in Genève schreven we al orders”, zegt Herzog. Momenteel heeft Ford al een flinke lijst met namen van mensen die de auto zo snel mogelijk willen hebben.

"In de loop der jaren volgen er limited editions, terwijl de GT in feite al een limited edition is."

Potentiële kopers moeten jammer genoeg nog even geduld hebben, want de productie van de GT start pas volgend jaar. “Aan de homologatie voor de Europese markt wordt momenteel gewerkt”, verklapt Jan Herzog. Van de vorige GT is slechts één exemplaar verkocht in Nederland, maar die auto heeft ons land inmiddels weer verlaten.

Ford GT interior


IEDERE GT UNIEK

Ford streeft ernaar om iedere GT uniek te maken. Tijdens het samenstellen van de supercar zal Ford proberen dat na te streven. Om de GT in het nieuws te houden, volgen er in de loop der jaren ook limited editions, terwijl de GT in feite al een limited edition is. Je moet hierbij denken aan speciale uitvoeringen met onder meer aparte kleurstellingen.

Ford neemt de GT niet zonder reden volgend jaar pas in productie. In 2016 viert Ford namelijk dat het 50 jaar geleden is dat de GT40 tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1966 de eerste, tweede en derde positie in beslag nam. De nieuwe GT is het uiterlijk van de oorspronkelijke GT40 uiterst trouw gebleven, alleen de achterzijde is radicaal anders. De boel is deels opengewerkt om de warmte van de 3,5 liter V6-middenmotor af te voeren.

"Iedere GT moet volgens Ford uniek zijn."

Volgens Ford produceert de biturbo zespitter meer dan 600 pk. Al dat vermogen wordt via de achterwielen op het wegdek overgebracht. De autobouwer koppelt de motor aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De prestaties en exacte motorgegevens houdt de fabrikant nog even binnen de deuren. Wel laat Ford weten dat de GT rolt op 20 inch lichtgewicht wielen omwikkeld met Michelin Pilot Super Sport Cup 2-banden. Achter de wielen schuilen forse carbonkeramische remschijven.