Mercedes-AMG heeft in Brooklands het doek getrokken van de extreme Mercedes-AMG GT R. Vijfenzeventig pk extra, een lager gewicht en vierwielsturing moeten hem dynamischer maken dan ooit.

11- Mercedes-AMG GT R - Sjoerd van Bilsen - Autovisie.nl11- Mercedes-AMG GT R - Sjoerd van Bilsen - Autovisie.nl


GT R

Een andere voorbumper, een achterspoiler, een toegenomen spoorbreedte. De Mercedes-AMG GT R mag dan gebaseerd zijn op de GT S, het is in veel opzichten een compleet andere auto. Zo heeft hij bijvoorbeeld een carbon dak, carbon voorschermen en zelfs een carbon cardanas. De neus is door toepassing van meer magnesium ook lichter geworden. Wil je de neus nog lichter maken, dan levert Mercedes-AMG ook carbonkeramische remmen met een diameter van 420 mm die nog eens zeventien kilogram besparen. Daarmee is de gewichtsbesparing meer dan te verdubbelen, want in totaal weegt de GT R vijftien kilogram minder dan de GT S.

Vierwielsturing

Slechts vijftien kilogram, na al die aanpassingen? Dat klopt, maar de GT R heeft dan ook alle luxe aan boord die de GT S ook heeft, maar dan aangevuld met zwaardere spoilers en vierwielsturing. Vooral dat laatste systeem neemt wat kilogrammen voor zijn rekening. Tot 100 km/u kan hij de achterwielen in tegengestelde richting laten meesturen. Zo heeft hij een kleinere draaicirkel en moet hij bij lage snelheden wendbaarder worden. Boven de 100 km/u sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen, om de stabiliteit te bevorderen. Het is de eerste Mercedes die gebruik maakt van vierwielsturing. Hij staat voor op 19 inch wielen met 275/35R19 banden en achter op 20 inch wielen met 325/30R20 banden.

Achtcilinder

De GT R maakt gebruik van dezelfde 4,0 liter twinturbo achtcilinder als de GT S, maar nu is het vermogen opgeschroefd naar 585 pk, 75 pk meer dan voorheen. AMG heeft nieuwe turbo's gemonteerd, die bovendien meer druk leveren. In plaats van 1,2 bar persen de dubbele turbo's er nu 1,35 bar uit. Het koppel is met 700 Nm ook 50 Nm hoger dan voorheen. Iedere pk moet 2,66 kg voorbewegen.

Demping

De GT R heeft drie standen voor de dempers: Comfort, Sport en Sport Plus. Volgens Mercedes-AMG is Comfort het best geschikt voor de openbare weg, Sport voor circuits als de Nürburgring en Sport Plus voor GP-circuits als Hockenheim.

GT4

Is het nog niet extreem genoeg, dan komt Mercedes-AMG ook nog met de GT4 raceversie op basis van de GT R.

Live foto's

Bekijk hieronder meerdere live foto's van de onthulling:

En nog meer foto's van de auto: