Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 20 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

McLaren Solus GT staat los van geplande opvolger P1

McLaren sluit zich aan bij onder andere Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Pagani en Bugatti door een model te presenteren waarmee je alleen op het circuit mag rijden zonder deel te nemen aan races. Het track-day monster uit het Engelse Woking heet Solus GT. Slechts 25 wereldburgers kunnen zich aansluiten en die hebben zich reeds gemeld.

Al maanden is McLaren in gesprek met geïnteresseerden in het speciale circuitprogramma en met succes. De beoogde 25 klanten hebben zich reeds aangediend om in te stappen. De prijs van het entreekaartje is niet bekend, maar vast staat dat de heren en dames er een heel experienceprogramma voor terugkrijgen. O ja, ook een auto, de Solus GT. McLaren wil volgend jaar met het uitje-voor-gefortuneerde McLaren-klanten starten.

Het is best vreemd dat een autosportbedrijf als McLaren, dat straatauto’s er bij doet, geen eerdere specifieke track-auto lanceerde. Enige tijd terug verscheen er weliswaar een trackday-auto, maar die was gebaseerd op een bestaande racewagen. De Solus GT is juist exclusief ontworpen en ontwikkeld voor de exclusieve rij-evenementen. Hij beschikt over een unieke monocoque met daarin één zitplaats. De bestuurder zit centraal in de auto op een vaste stoel en kan de ideale zitpositie vinden door de pedalenbox te verstellen.

Meer dan 10.000 tpm

chter hem huist een van de motorsport-afgeleide aandrijflijn. Het betreft geen 4.0 V8-krachtbron uit de straatauto’s van het merk, maar een atmosferische 5,2 liter V10-benzinemotor, gekoppeld aan een sequentieel te bedienen versnellingsbak met zeven verzetten. Het blok draait tot meer dan 10.000 tpm en produceert meer dan 829 pk aan vermogen. Met de coupé zit je in 2,5 tellen van stilstand op 100 km/h en haal je meer dan 320 km/h.

“De McLaren Solus GT is de realisatie van een radicaal McLaren-conceptvoertuig dat oorspronkelijk is gemaakt voor de wereld van virtueel racen. Ontworpen zonder enige beperking van weg- of racereglementen, maar met het volledige spectrum van McLaren’s expertise om het tot werkelijkheid te brengen, belichaamt het onze pioniersgeest,” legt de van Ferrari afkomstige Michael Leiters, Chief Executive Officer McLaren Automotive, uit.

Kenmerkend voor het ontwerp zijn de verschuifbare koepel in plaats van portieren, de grote frontsplitter, enorme diffuser, wieldoppen, de snorkel boven de cockpit en de vaste achtervleugel. De koper van de McLaren Solus GT krijgt een op maat gemaakte stoel, een door de FIA ​​goedgekeurd racepak, helm en HANS-apparaat en oorstukken met radiofunctie. Noodzakelijk voor het gebruik van de auto op het circuit. Tijdens die rijdagen zorgt McLaren voor een coachingsprogramma, zodat de eigenaren optimaal kunnen genieten van hun supercar.

Opvolger McLaren P1

Met de Solus GT geeft McLaren nog geen voorproefje van zijn volgende hypercar voor de openbare weg. De Engelsen werken aan, zoals de fabrikant het zelf noemt, “de opvolger van de P1”. Die sportwagen krijgt de beschikking over een verbrandingsmotor en wordt dus niet elektrisch aangedreven. De fabrikant is inmiddels bestaande bezitters van de P1 en Senna aan het benaderen, zodat bij de lancering van de volledige oplage van de nieuwe supercar is vergeven. Het oplagecijfer zou onder de 400 units komen te liggen, al wil McLaren he-le-maal niets over de nieuweling kwijt. Van de P1 zijn er 376 gebouwd, van de Senna tegen de 530.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.