McLaren wil gaan racen met de Senna, zo heeft directeur Mike Flewitt bevestigd. Mogelijk wordt de nieuwe hypercar ingezet op Le Mans. De organisatoren van de 24-uursrace broeden op nieuwe regels die vanaf 2020 in moeten gaan.

McLaren Senna Victory Grey 2McLaren Senna Victory Grey 2


"Ik kan op dit moment nog niks bevestigen", zei Flewitt tegen Autocar, "maar we werken aan een plan. Door de aerodynamica [van de Senna] en de balans van onze auto's denk ik dat hij zeer competitief kan zijn. Je moet nooit van tevoren zeggen dat je gaat winnen, maar we stappen natuurlijk niet in [de autosport] zonder de intentie om te winnen."

Actieve aero

De 800 pk en 800 Nm sterke Senna is ontwikkeld als een straatlegale circuitauto. Hij moet op de baan sneller zijn dan welke McLaren dan ook. Daarvoor is hij uitgerust met onder meer actieve aerodynamische elementen, maar die zijn in de meeste raceseries niet toegestaan. De 1 miljoen euro kostende hypercar zou dus aangepast moeten worden om de reglementen te voldoen.

Homologatie

McLaren bouwde 375 exemplaren van de P1 en gaat slechts 106 stuks bouwen van de aankomende BP23 (een McLaren F1-opvolger met eveneens de bestuurdersstoel in het midden). Van de Senna worden wat dat betreft relatief veel exemplaren gebouwd (500). Er wordt gespeculeerd dat dat is om de auto te homologeren voor de racerij.

24 uur van Le Mans

Mogelijk zou McLaren willen terugkeren naar Le Mans. De organisatoren van de 24-uursrace willen de regels veranderen omdat er nauwelijks nog deelnemers zijn in de LMP1 (Toyota is de enige fabrikant die dit jaar meedoet in die categorie). Er ligt een voorstel op tafel dat de hoogste klasse op Le Mans toegankelijk moet maken voor straatlegale supersportwagens, zoals de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG Project One.