Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FMcLaren-Lanzante-p1-a-spider.jpg)
Van de P1 ontwikkelde McLaren alleen een coupé, maar blijkbaar was er ook vraag naar een open variant. In ieder geval nu, want tien jaar na de lancering van de hybride-supercar komt de spiderversie er alsnog. Maar niet van de hand van McLaren zelf.
En evenmin van McLaren Special Operations, de speciale divisie van de Engelse sportwagenbouwer die speciale klantenwensen in vervulling laat gaan en zelfs one-off’s voor de gefortuneerde McLaren-liefhebbers ontwerpt. Nee, verantwoordelijk voor de open telg is Lanzante, een Engels bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in racewagens en de McLaren F1 en P1. De onderneming maakte bijvoorbeeld de McLaren P1 GTR straatlegaal, iets dat McLaren zelf niet deed. Volgens het bedrijf kreeg het van een van zijn P1-klanten de vraag of Lanzante geen open uitvoering kon bouwen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FMcLaren-Lanzante-p1-spider.jpg)
Vijf stuks
Nu gaat Lanzante niet snel een uitdaging uit de weg. Ook ditmaal dus niet. De onderneming zocht een van de ontwerpers van de P1 op en ging samen met hem aan de slag. Uitgangspunt voor de auto zijn bestaande exemplaren. Er worden slechts vijf stuks getransformeerd van coupé naar spider, zo geeft Lanzante aan. De McLaren P1 gaat dus niet opnieuw in productie, waardoor de laatste nieuwe P1 nog altijd in 2017 werd gemaakt. De officiële productie van de P1 had van 2013 tot en met 2015 plaats.
Snorkel
Om van de P1 een open versie te maken is moet er meer veranderd worden dan enkel het centrale dakdeel. Nee, de centrale balk maakt deel uit van de structuur en bevat de scharnierpunten van de vlinderdeuren. Bovendien bevindt zich in de dakstructuur de zogeheten snorkel, die zuurstof en koellucht naar de krachtbron en motorruimte stuurt. Daarnaast moest er rekening worden gehouden met de luchtstroom rond de cabine, vanwege het ontbreken van een dak. Verder wijzigden de frontsplitter, motorafdekking en uiteraard de portieren. Het chassis werd aangepast vanwege het ontbreken van een dak.
Lanzante bouwt er dus vijf. De eerste auto gaat later dit jaar al naar de klant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug
-
Het verkeer is verantwoordelijk voor de meeste ‘hufterboetes’
-
Aston Martin DBR22 is eerste van twee V12-roadsters voor Pebble Beach
-
Uitverkochte Bentley Mulliner Batur laat zich zien
-
Deze one-off Porsche 911 uit Taiwan is voor het goede doel
-
Waaghals neemt GP2-auto mee op Tsjechische snelweg!