McLaren P1 LM gaat voor heuvelklimrecord
Ultiem, ultiemer, ultiemst. De McLaren P1 LM is namelijk niet alleen de extreemste versie van de P1, hij is zelfs extremer dan de P1 GTR. En nog volledig straatlegaal ook.
Geschiedenisles
De McLaren P1 LM is samen ontwikkeld door McLaren en Lanzante. Dat laatste bedrijf ken je misschien niet, maar is al jaren verbonden met McLaren. Voor het begin van de samenwerking moeten we namelijk 21 jaar terug in de tijd, naar de race op Le Mans in 1995. Paul Lanzante kreeg de leiding over het Le Mans programma van McLaren. Het debuut was weergaloos, met een eerste, derde, vierde en vijfde plek voor McLaren. Later verkocht Lanzante ook de straatlegale versies van de McLaren F1 GTR.
McLaren P1 LM
Goed, terug naar nu. Lanzante heeft dit jaar al meerdere P1 GTR’s omgebouwd voor straatgebruik, maar het bedrijf heeft het beste voor het laatst bewaard. De McLaren P1 LM is weliswaar gebaseerd op de extreme GTR, maar in een groot aantal opzichten ook weer anders. De auto heeft dezelfde 1.000 pk sterke hybride aandrijflijn, maar is nog een stuk lichter gemaakt. De krikken zijn verwijderd en ook de racekuipen hebben plaatsgemaakt voor nog lichtere exemplaren. De zijruiten zijn van plastic en ook is het uitlaatsysteem aangepast om er wat kilogrammen af te schaven. Het resultaat is een leeggewicht van 1.285 kg. Hij moet overigens op een circuit nog beter presteren dan de GTR. Niet alleen door zijn lagere gewicht, maar ook door de aangepaste splitter en achterspoiler. De LM produceert veertig procent meer downforce dan zijn broer voor circuitgebruik.
BEKIJK OOK: VIDEO: REVIEW MCLAREN 675LT SPIDER
Vijf
Er worden nog minder exemplaren van de McLaren P1 LM gebouwd dan van de McLaren F1 LM. Daarvan werden er namelijk zes gemaakt en van de nieuwe komen er slechts vijf. Een in het donkergrijs en de rest in het oranje. Een prijs is niet bekend, maar reken op vele miljoenen, aangezien een P1 GTR ook al meer dan twee miljoen euro kost. Komend weekend komt hij meteen in actie op het Goodwood Festival of Speed, waar Lanzante en McLaren het record voor straatauto’s hopen te bemachtigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce
-
Mag je toeteren om vrienden gedag te zeggen?
-
Koop dan! Met deze tweedehands ‘auto’ kun je 965 km/h rijden
-
Zo vervuilt het ‘heilige’ Tesla de natuur op grote schaal