In de Formule 1 sloeg McLaren afgelopen jaar geen deuk in een pakje boter, maar op de toekomst van de sport heeft de constructeur een duidelijke visie. Maak kennis met de MP4-X, een showcase van wat een Formule 1-auto zou kunnen zijn.

13mclaren_mpx-4_concept.013mclaren_mpx-4_concept.0


Het meest opvallende verschil met de hedendaagse F1-bolides is de gesloten cockpit. Na de dood van Jules Bianchi – die in coma raakte na een ernstig ongeluk, waarbij hij hersenletsel opliep – gingen stemmen op om Formule 1-coureurs nog beter te beschermen, onder meer met een cockpitoverkapping.

Daarbij de MP4-X uitgerust met een monocoque die is gemaakt van materiaal dat bij een klapper niet permanent vervormd raakt, maar gelijk terug springt in zijn oorspronkelijke vorm. Daardoor kan het, volgens McLaren, beter de krachten opvangen bij meerdere impacts.

"Om de MP4-X op het circuit te houden, gebruikt McLaren het grondeffect"

Binnenin de cockpit van de MP4-X heeft de coureur een head-up display, die hem informatie geeft over onder meer de positie van concurrenten, waar een ongeluk is gebeurd en welke vlag er geld. Daarbij ziet de rijder op zijn helmvizier ‘augmented reality’.

Dat betekent dat hij bijvoorbeeld beelden kan zien van camera’s die op de carrosserie zijn bevestigd, waardoor hij een gezichtsveld van 360 graden krijgt. Dit stelt de coureur in staat om min of meer door zijn eigen auto heen te kijken. Hij heeft dus geen dode hoek meer.

Om de MP4-X op het circuit te houden, gebruikt McLaren het grondeffect (wat sinds 1982 verboden is in de Formule 1). Wie naar de onderkant van de MP4-X kijkt, ziet enorme venturitunnels die een onderdruk veroorzaken, waardoor de auto tegen het wegdek wordt gezogen.

5mclaren_mpx-4_concept.0
5mclaren_mpx-4_concept.0

De MP4-X heeft slechts een kleine verbrandingsmotor, die wordt geholpen door elektromotoren. Zijn compacte accu’s zijn niet op één plek weggewerkt, maar verspreid over het chassis in de crashstructuur verweven.

De accu’s kunnen worden opgeladen door de motor, het terugwinnen van bijvoorbeeld remenergie, inductiespoelen in de het asfalt en de zonnepanelen waarmee de carrosserie van de MP4-X is bedekt.

"De accu's zijn verspreid over het chassis in de crashstructuur verweven"

Zijn wielen zijn helemaal ingepakt. Dat is niet alleen aerodynamisch efficiënter, maar biedt McLaren ook de mogelijkheid om binnenin de wielkasten sensoren te monteren die continu de staat van het rubber controleert.

Het bodywork van de MP4-X is gemaakt van geheugenmateriaal, wat van vorm verandert als er een elektrisch stroompje doorheen wordt gejaagd. Op die manier kan de McLaren zijn vorm constant aanpassen tijdens een race voor meer of minder downforce.

Tot slot zijn de ouderwetse reclamestickers verleden tijd. In de toekomst ziet iedere kijker op zijn televisie andere reclame op de MP4-X. Deze wordt afgestemd op de websitevoorkeuren en zoekgewoonten van televisiekijkende Formule 1-fans.