De productieteller van McLaren Automotive staat inmiddels boven de 13.500 auto’s, maar de eerste composiet tub die de Engelse sportwagenbouwer zélf heeft gebouwd, laat nog een jaar op zich wachten. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een spiksplinternieuwe fabriek nabij Sheffield voor de bouw van de composiet tub’s.

img_6797img_6797


Het geraamte staat en de ramen zitten erin. Vanaf deze week brandt bovendien het McLaren-logo op de gevel, nadat Mike Flewitt, ceo van McLaren Automotive, ten overstaan van enkele tientallen gasten uit de hele wereld op de rode lichtschakelaar drukte. De komende maanden wordt in het nieuwe onderkomen nog hard gewerkt aan de inrichting en afwerking van het kubusvormige pand. Zo wordt tussen april en september de infrastructuur aangelegd.

920-66480f7c3fd993234b82d1b24cbe5aa5920-66480f7c3fd993234b82d1b24cbe5aa5


UNIVERSITEIT

Vanaf komend jaar moeten alle composiet componenten voor de sportwagens uit de McLaren Composites Technology Centre (MCTC) gedoopte fabriek komen. Op dit moment worden de eerste veertig medewerkers voor de productie van de kuipen getraind. Dat gebeurt niet bij de huidige toeleverancier uit Oostenrijk, maar in het onderzoekscentrum van de universiteit op steenworp afstand van de nieuwe faciliteit. In totaal zullen 200 medewerkers (op een totaal van nu 2.100 werknemers) in het vijftig miljoen pond kostende MCTC komen te werken. De productieplanning is om op jaarbasis zo’n 4.500 tubes te maken.

img_6793img_6793


ENGELSE MAKELIJ

Door de productie van de kuipen in Yorkshire neemt het percentage lokaal vervaardigde componenten voor de sportwagens van McLaren toe. Nu bestaat een McLaren voor 50% uit Engelse onderdelen. Dat wordt 58%.

img_6822img_6822