McLaren kampt met kwaliteitsproblemen en stelt Artura wéér uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FMcLarenArturaStudio-3.jpg)
Het zit McLaren niet mee. De nieuwe Artura zou al bijna twee jaar geleden op de markt komen, maar door kwaliteitsproblemen werd dat uitgesteld. Het lek is nog steeds niet boven, kennelijk, want McLaren schuift de opvolger van de 570S weer een paar maandjes naar achteren.
McLaren liet de Artura eind 2020 al zien. Het model zou een jaar later in productie gaan, maar dat werd keer op keer uitgesteld. Er waren niet alleen problemen met de levering van onderdelen, maar ook hardnekkige software-issues. Tot overmaat van ramp vloog ook nog een persauto in de fik.
McLaren stelt Artura wederom uit
Afgelopen mei zouden de Artura voor het eerst in groten getale uitgeleverd worden aan klanten, maar daar heeft McLaren nu vier maanden bovenop gedaan, zo blijkt uit een bericht aan gefrustreerde Amerikaanse dealers, die te maken hebben met opzeggende klanten.
Plug-in hybride op nieuw platform
De Artura is de eerste McLaren die op een nieuw platform staat. Hij is een plug-in hybride en wordt aangedreven door een combinatie van een 3,0-liter twinturbo V6 en een elektromotor. Het totaalvermogen is 680 pk.
Op zijn 7,4 kWh-batterij kan de 1395 kilo wegende Artura maximaal 30 kilometer elektrisch rijden. Met het volle vermogen beschikbaar, zit hij in 3,0 seconden op 100 km/h en haalt hij een top van 330 km/h.
Topman legt focus op kwaliteit
Eind vorig jaar wond de kersverse topman van McLaren, Michael Leiters, er geen doekjes om. “Ik hoorde van mijn team dat we in het verleden producten hebben geaccepteerd die niet volwassen waren. En die leverden we dan gewoon uit aan klanten.”
Fan van vanillevla? Dan lust je deze twee Mercedes SLR McLarens ook wel
“De Artura is het eerste model waarbij we dat niet hebben gedaan”, aldus Leiters. “We zagen dat de auto niet volwassen was, dus hebben we de uitlevering ervan gestopt.”
Volgens Leiters heeft McLaren zijn financiële positie op het spel gezet door ondermaatse auto’s aan klanten te geven. “We willen onze dealers en klanten een belangrijke boodschap meegeven: dat we begrijpen dat in de toekomst onze focus op kwaliteit moet liggen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe McLaren 750S is ouderwets op de beste manier
-
De meest extreme McLaren ooit, Solus GT | Sjoerds Weetjes 374
-
Dit vinden McLaren klanten absoluut onmisbaar voor de 750S
-
Hállo, daar is-ie weer! Deze onverkoopbare McLaren wil niemand
-
Over deze Senna LM doet McLaren heel geheimzinnig | Sjoerds Weetjes 363
-
Deze nieuwe laktechniek van McLaren gaan verzekeraars niet leuk vinden
-
Waarom de McLaren 750S op de 720S lijkt | Sjoerds Weetjes 358
-
Voor ruim 3 miljoen euro kun ook jij de snelste op Goodwood zijn
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!